اولین اسپین‌آف غیر کمدی با «محب» یا «رضا پروانه» ؟

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، پس از موفقیت سریال «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی، مهم‌ترین سوال این بود که آیا ادامه این مجموعه پرمخاطب تولید خواهد شد یا خیر. اوایل اسفند ۱۴۰۱، نوید محمودی تهیه‌کننده سریال اعلام کرد که تصمیمی برای ساخت ادامه «پوست شیر» گرفته نشده است، تا این که چند روز قبل خبر ساخت «اسپین آف» سریال محبوب برادران محمودی منتشر شد. برای قصه‌ای مانند «پوست شیر» که شخصیت‌های جذاب و محبوبی داشت و به نقطه پایان رسیده بود، ساخت اسپین آف تصمیم هوشمندانه‌ای است که به نفع این مجموعه پرطرفدار خواهد بود. قصه زندگی کدام یک از شخصیت‌های «پوست شیر» می‌تواند دستمایه روایت قصه در اسپین آف این سریال باشد؟
محب مشکات
یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سریال «پوست شیر»، پلیس باهوش و زخم‌خورده قصه «محب مشکات» بود. این کاراکتر به دلیل قتل دختر کوچکش توسط قاتلی به نام «درختی»، از حرفه خود کناره‌گیری کرده و افسرده شده بود، اما بازگشت قاتل مرموز و ناشناخته‌ای که به سبک «درختی» طعمه‌هایش را به قتل می‌رساند، باعث شد «محب» از لاک خود بیرون بیاید و به پرونده جدیدی رسیدگی کند. «محب» پلیس ریزبین و باهوشی بود. او مواجهه جالبی با متهمان داشت و با زیرکی مسیر بازجویی را به نقطه‌ای که باید، می‌رساند. این شخصیت بهترین گزینه برای ساخت اسپین آف «پوست شیر» است. علاوه بر ویژگی‌ خاص شخصیت او، «محب» گذشته عجیب و پرحادثه‌ای داشته و این گذشته می‌تواند موضوع خوبی برای اسپین آف سریال باشد. در «پوست شیر» دیدیم که «محب» علاقه فراوانی به تنها دخترش داشته و قتل او ضربه روحی مهمی به «محب» زده است، اما به موضوعاتی مانند رسیدگی این شخصیت به پرونده «درختی»، چگونگی قربانی شدن دختر او، روابط «محب» با همسرش و زندگی خانوادگی این پلیس، پرداخته نشد. جالب این جاست که طبق گفته رضا بای بازیگر نقش «درختی»، سکانس‌های قتل دختر «محب» و دستگیری «درختی» تصویربرداری شده بود، اما این سکانس‌ها هرگز در سریال نمایش داده نشد، بنابراین گذشته «محب مشکات» با توجه به تِم جنایی و معمایی که دارد، می‌تواند دستمایه روایت قصه‌ای جذاب در اسپین آف سریال قرار بگیرد.
رضا پروانه
یکی از شخصیت‌هایی که زمان انتشار «پوست شیر» نامش بر سر زبان‌ها افتاد، «رضا پروانه» با بازی علیرضا کمالی بود. این کاراکتر به عنوان دوست و رفیق وفادار «نعیم» تا انتهای قصه همراه او بود. «رضا» فردی بسیار درونگرا و کم‌حرف بود و مدام خودش را فدای «نعیم» و همسرش «مژگان» می‌کرد. وفاداری «رضا»، از جان گذشتگی او و شخصیت قدرتمندی که داشت باعث شد این شخصیت در مرکز توجه مخاطبان باشد. علاوه بر شخصیت‌پردازی «رضا»، بازی بسیار خوب علیرضا کمالی نیز باعث شد این کاراکتر بیشتر نزد مخاطبان محبوب شود. در بخشی از سریال «پوست شیر» اشاره شد که «رضا» به دلیل نجات خواهرش در آتش‌سوزی توسط «نعیم»، احساس می‌کند دینی بر گردنش مانده و به همین دلیل تصمیم گرفته لطف او را جبران کند. زندگی خانوادگی «رضا»، جزئیات آشنایی و ازدواج او با «مژگان» موضوعاتی هستند که در «پوست شیر» مفصل به آن‌ها پرداخته نشد. بنابراین گذشته این شخصیت و حتی زندگی او پس از انتقام «نعیم» از «منصور»، آن قدر ظرفیت دارد که در اسپین آف به آن پرداخته شود.
منصور باجلان
شخصیت «منصور باجلان» با بازی مجتبی پیرزاده قاتل ناشناخته و باهوش قصه «پوست شیر»، از ابتدای قصه تا انتها ذهن مخاطبان را درگیر خود کرد. شیوه‌های او برای منحرف کردن پلیس و ناشناخته ماندن هویتش، او را به یک شخصیت غیرقابل پیش‌بینی و ترسناک تبدیل کرده بود. رفتارهای دیوانه‌وار «منصور» پس از دستگیری و تعادل روحی نداشتن وی نیز باعث شد این کاراکتر در انتها هم مرموز و غیرعادی باشد. در قسمت‌های پایانی سریال «پوست شیر» کامل به شخصیت «منصور» پرداخته شد. گذشته این کاراکتر، زندگی نابسامان خانوادگی‌اش، ارتباط عمیق او با برادرش و ماجرای کینه او از «نعیم» به کمک فلش‌بک روایت شد. به این ترتیب، با وجود همه جذابیت‌هایی که شخصیت «منصور» دارد، اما در زندگی گذشته او نقطه مبهم مهمی باقی نمانده و بعید است که این شخصیت سوژه اسپین آف سریال باشد.
رضا و نعیم
«نعیم» شخصیت اصلی سریال «پوست شیر» بود و از ابتدا تا انتهای قصه به تناسب موقعیت‌های مختلف، با گذشته او کاملا آشنا شدیم، بنابراین نقطه مبهم جذابی در زندگی این شخصیت باقی نمانده است، اما فصل آشنایی این شخصیت با «رضا پروانه»، دوستی آن‌ها و فداکاری او در حق خواهر این کاراکتر، می‌تواند سوژه اسپین آف «پوست شیر» باشد. رابطه دوستانه «رضا» و «نعیم» در سریال «پوست شیر» حسرت بسیاری از تماشاگران سریال را برانگیخت و بی‌شک این دو کاراکتر نیز جزو رفیق‌های به یادماندنی در عالم قصه و سریال هستند، بنابراین اثر مجزایی با تمرکز بر این دو رفیق، در نوع خودش می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.
اسپین آف و سابقه آن در نمایش خانگی
اسپین آف ادامه یک فیلم یا سریال نیست. اسپین آف اثری است که بر پایه قصه یک فیلم یا سریال دیگر و بر اساس شخصیت‌های اصلی یا مکمل آن اثر ساخته می‌شود. ساخت اسپین آف در سینمای ایران و مدیوم نمایش خانگی مرسوم نیست، اما «پوست شیر» اولین سریال نمایش خانگی نیست که در قالب اسپین آف تولید می‌شود. پیش از برادران محمودی، مجید صالحی سال ۹۷ سریال کمدی «سال‌های دور از خانه» را به عنوان اسپین آف مجموعه «شاهگوش» ساخته داوود میرباقری، جلوی دوربین برده بود. «سا‌ل‌های دور از خانه» با تکیه بر دو شخصیت سریال میرباقری یعنی «خنجری» با بازی احمد مهرانفر و «زهره» با بازی هادی کاظمی تولید شد و قصه آن چند سال پس از آن چه در «شاهگوش» دیدیم، می‌گذشت. این مجموعه سال ۹۸ منتشر شد و چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

نازنین بیاتی:انگار خدا ما را بغل می‌کند

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، ۱-اولین بار با فیلم سینمایی «دربند» وارد دنیای بازیگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.