خوش یمنی سوت داوران خارجی برای پرسپولیس!

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، با انجام دیدارهای نیمه نهایی جام حذفی کشور در روزهای پایانی هفته گذشته و صعود تیم های پرسپولیس و استقلال به دیدار فینال این مسابقات، اتفاق جالبی در فوتبال ایران رقم خورد و فوتبال دوستان ایرانی به فاصله حدود یک ماه دوباره شاهد یک دربی حساس دیگر خواهند بود. سوم اردیبهشت امسال دیدار برگشت سرخابی ها در حالی برگزار شد که به زعم کارشناسان نتیجه آن می توانست سرنوشت لیگ را تغییر دهد و از آن به عنوان دربی قهرمانی یا مرگ و زندگی یاد می کردند. همین گونه هم شد و پرسپولیس که قبل از دربی تیم سوم و کم امید جدول رده بندی بود با شکست دادن استقلال و توقف سپاهان مقابل ملوان صدرنشین شد و آن را تا هفته پایانی حفظ کرد و به قهرمانی رسید.حالا پس از چند هفته از دربی صدم، دوباره پرسپولیس و استقلال به هم رسیده اند و این بار باید در فینال جام حذفی که روز دهم خرداد برگزار خواهد شد به مصاف هم بروند. این نبرد که صد و یکمین دربی پایتخت است ششمین تقابل سرخابی ها در جام حذفی است و دومین فینال آن ها در این مسابقات است. در اهمیت این بازی همین بس که هر تیمی برنده بازی شود در کسب جام طی فصل جاری دبل خواهد کرد و در برد مجموع دربی ها هم از رقیب پیش خواهد افتاد. کوچک ترین اشتباه و لغزش می تواند جام را از یک تیم بگیرد و تقدیم تیم حریف کند. استقلالی ها پس از شکست در دربی صدم معتقد بودند اشتباه پیام حیدری داور بازی در اعلام نکردن پنالتی روی قایدی در دقایق ابتدایی بازی و گرفتن خطای بی دلیل و توقف بازی در نیمه دوم که منجر به حرکت به گل پرسپولیس شد، زمینه ساز شکست آن ها در دربی شده است. از این رو پس از بازی با نساجی در مصاحبه های متعدد با رسانه ها خواستار حضور تیم داوری خارجی برای دربی حذفی شدند. اتفاقی که بارها در دربی پایتخت چه پیش از انقلاب و چه پس از آن رخ داده است اما از نیم فصل دوم لیگ هشتم قضاوت خارجی ها در دربی سرخابی ها به پایان رسید و محسن ترکی پس از سال ها غیبت داوران ایرانی در دربی ها، قضاوت دربی ۶۷ را بر عهده گرفت که این بازی با تساوی به پایان رسید.
۳۷ دربی با سوت داوران خارجی
با نگاهی به تاریخچه دربی سرخابی ها مشخص می شود که استفاده از داوران خارجی برای تقابل دو رقیب سنتی پایتخت از همان آغاز این نبرد حساس مرسوم بوده و تا به امروز ۳۷ دیدار دو تیم را داوران خارجی سوت زده اند. در سومین دربی سرخابی ها برای نخستین بار شاهد حضور داور خارجی بودیم و بهادرخان از پاکستان داور بازی بوده است و در ادامه ارتو طغرل از ترکیه، بهرام اف از شوروی سابق، پایا واسیلی از یونان، رودولف شورر از سوئیس، هاشم حکیم از هندوستان، اندرسون از مجارستان، جک تیلور از انگلیس، شوایلر و پورکاب از آلمان چند دربی پیش از انقلاب را سوت زده اند که مجموعا ۱۱ دیدار است و شورر سوئیسی با دو قضاوت رکورددار. در این ۱۱ بازی با قضاوت داوران خارجی پرسپولیس ۴ برد و استقلال ۳ برد داشته و ۴ بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. پس از انقلاب تا دربی ۴۰، داوران بازی ایرانی بودند اما پس از جنجالی که در دربی ۳۹ با قضاوت احمد ابهران رخ داد از دربی ۴۱ فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت داور خارجی استفاده کند و ساندرو پل مجارستانی اولین داور خارجی دربی پس از انقلاب بود. دربی ۳۹ با تساوی ۲-۲ تا دقیقه ۸۸ در جریان بود که به جنجال کشیده شد و کمیته انضباطی احکام سنگینی علیه بازیکنان و عوامل هر دو تیم به خصوص پرسپولیس صادر کرد و بازی را هم سه بر صفر به سود استقلال تغییر داد. بازی برگشت در حضور اندک تماشاگران در بندرعباس برگزار شد و با تساوی بدون گل به پایان رسید که قضاوت آن با اخوان بود و این بازی آخرین باری بود که در دهه ۷۰ و تا اواخر دهه ۸۰ داور ایرانی سوت می زد. در این سال ها ۲۶ دربی را داوران خارجی سوت زدند که جمال شریف از سوریه، مونتی از ایتالیا، وارکوئز از اسپانیا و سعد کمیل از کویت با دو بار قضاوت  رکورددار هستند. در مجموع این ۲۶ بازی، پرسپولیس ۷ برد و استقلال ۵ برد به دست آورد و ۱۴ بازی هم به تساوی رسید. تا نیم فصل نخست لیگ ۸۷-۸۸ قضاوت دربی با داور خارجی بود و بازی رفت سرخابی ها در این دوره از لیگ را که دربی ۶۶ بود، سعد کمیل از کویت قضاوت کرده بود که پیش از این دربی ۶۱ را هم او سوت زده بود، اما در نیم فصل دوم و بازی برگشت فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت دیگر از داوران خارجی استفاده نکند و قضاوت را به محسن ترکی سپرد. او قضاوت دربی ۶۷ را بر عهده گرفت و این بازی با تساوی به پایان رسید. ترکی در ادامه دربی های ۶۸، ۷۱، ۷۲، ۸۲ و ۸۳ را هم سوت زد و رکورددار قضاوت در دربی است.
رد درخواست آبی ها توسط کمیته داوران
باشگاه استقلال به دلیل آن چه که متضرر شدن از اشتباهات داوری و نبود VAR بیان می کند، پس از بازی با نساجی خواستار حضور داوران خارجی یا علیرضا فغانی داور سرشناس و مهاجرت کرده فوتبال ایران، در دربی حذفی شد و این درخواست به طور رسمی از سوی رئیس کمیته داوران رد شد. خداداد افشاریان با تاکید بر این که داور بازی استقلال و پرسپولیس در فینال جام حذفی ایرانی خواهد بود، گفت: بهترین تصمیم این است که یک داور خارجی برای فینال حذفی بیاورم و خودم را پشت او قایم کنم. کوتاه‌ترین راه و شاید بهترین راه برای فدراسیون همین است ولی فینال ایرانی با داور ایرانی برگزار می‌شود. این بازی با قضاوت داور ایرانی برگزار می‌شود. با نتایج اخیر استقلال و پرسپولیس و به خاطر دربی قبل، این بازی بسیار حساس شده است. احتمالا از کمک داور پشت دروازه در دربی استفاده می‌کنیم.
استقبال پرسپولیسی ها از قضاوت داوران ایرانی!
پس از اظهارات تند یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس علیه استقلالی ها در پایان بازی با هوادار و حمایت او از داوران ایرانی برای قضاوت در فینال جام حذفی، محمد محمدی معاون باشگاه پرسپولیس گفت: خارجی یا داخلی بودن دربی فینال جام حذفی برای ما فرقی ندارد و هر تصمیمی بگیرند احترام می‌گذاریم.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

اعتراض کاپیتان تیم ملی به تلویزیون | سردار آزمون : جای «واقعیه یا کیکه؟» روی آنتن تلویزیون نبود

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، حضور نوجوانی که با عبارت «واقعیه یا کیکه؟» به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.