سورپرایز بزرگ تلویزیون برای مردم در نوروز ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، طی چند روز گذشته، نامه‌ای در فضای مجازی از طرف اداره بازرگانی سازمان صداوسیما دست‌به‌دست می‌چرخد و نشان از پخش فصل سوم برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب از شبکه نسیم دارد. در این نامه که با امضای حامد بابایی، سرپرست اداره‌کل بازرگانی سازمان صداوسیما در برخی رسانه‌ها منتشر شده، این‌گونه قید شده که شبکه‌ نسیم اعلام کرده فصل جدید سریال مهمونی با هنرمندی ایرج طهماسب و شخصیت‌های عروسکی در نوروز ۱۴۰۳ به روی آنتن این شبکه خواهد رفت. در ادامه‌ این نامه که مخاطب آن صاحبان کالا، خدمات، مدیرعاملان شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی است، برای پخش آگهی در برنامه مهمونی و پخش از شبکه نسیم، دعوت شده است. نامه درحقیقت فراخوان مزایده به شمار می‌رود و حتی تاریخ باز شدن پاکت‌های اعلام قیمت هم در آن آمده است.

پیگیری رسانه‌ها از مدیران شبکه نسیم به اینکه در مورد این موضوع اطلاعی ندارند ختم شد و یک رسانه هم از گفت‌وگو با ایرج طهماسب خبر داد و محتوای این گفت‌وگو را این‌طور روایت می‌کند که با ایرج طهماسب، کارگردان و مجری برنامه مهمونی تماس گرفتیم ولی برخلاف مدیر شبکه نسیم، طهماسب نه‌تنها خبر را تکذیب نکرد بلکه با یک تایید ضمنی به این بسنده کرد: «صبر کنید، همه‌چیز به خودی خود معلوم خواهد شد.»

مهمونی مجموعه‌ای است به نویسندگی، کارگردانی و مجری‌گری ایرج طهماسب که از شبکه نمایش خانگی فیلیمو و نماوا پخش می‌شود. فصل اول این مجموعه از نوروز ۱۴۰۱ در رسانه شبکه خانگی نماوا پخش شد و فصل دوم این مجموعه از نوروز ۱۴۰۲ در پلفترم‌های نماوا و فیلیمو منتشر شد. پیگیری‌های «فرهیختگان» از صاحبان پلتفرم نماوا به اینجا رسید که انعقاد قرارداد ایرج طهماسب با این پلتفرم به‌صورت فصلی است. به این صورت که از ابتدا برای فصل یک قرارداد داشتند و بعد از تمام شدن فصل یک، برای فصل دوم قرارداد بستند. ظاهرا حق امتیاز عروسک‌ها و برنامه مهمونی برای ایرج طهماسب است و این امتیاز به هیچ پلتفرمی واگذار نشده و به احتمال زیاد بازگشت طهماسب و عروسک‌هایش به تلویزیون دور از انتظار نخواهد بود. یکی از نکات دیگری که در پیگیری‌ها به آن رسیدیم، این است که شبکه نسیم در زمان مدیریت قبلی پیگیر پخش برنامه ایرج طهماسب به همراه عروسک‌هایش در این شبکه بوده اما به نتیجه نرسیدند.

بازگشت ایرج طهماسب در حالی محقق می‌شود که این کارگردان و بازیگر خلاق به‌خوبی توانست در مهمونی قدرت‌نمایی کند و نشان داد که بدون داشتن تریبون رسمی مثل تلویزیون و عروسک‌های گذشته، می‌توان کاراکترهای عروسکی تازه‌ای ساخت که برای تماشاچیان جذاب باشد. بیایید یک بار دیگر ماجرای یکی دو سال اخیررا مرور کنیم. چند سال بود که نوروزهای تلویزیون با برنامه عروسکی ایرج طهماسب، رنگ‌و‌بوی دیگری می‌گرفت. او با عروسک‌های دوست داشتنی و ایده‌های خلاقانه، مخاطب بزرگسال و کودک را در کنار خودش نگه می‌داشت. یکی از خبرهای پرتکرار و دلچسب نوروز تلویزیون، خبر آمدن او با کلاه‌قرمزی و عروسک‌هایش بود. اما به یکباره رابطه بین دو بخش سازندگان برنامه کلاه‌قرمزی و مدیران تلویزیون دچار اختلال شد. هیچ‌وقت مشخص نشد و اعلام رسمی هم نشد که چرا دیگر قصه‌های جدیدی از کلاه‌قرمزی به تلویزیون نیامد و شبکه‌ها هم برای هر سال فقط بازپخش آن را روی آنتن می‌بردند. شاید تصور مدیران این بود که دیگر طهماسب، ایده‌هایش و البته عروسک‌هایش به تکرار رسیدند و دیگر مخاطب تلویزیون، آنها را دوست ندارد.

اما نوروز ۱۴۰۱ با غافلگیری عجیبی همراه بود؛ خبر حضور طهماسب در برنامه مهمونی آن هم در شبکه نمایش خانگی همه را دچار هیجان و شوک کرد. طهماسب ثابت کرد که هنوز در گنجینه ایده‌هایش یک دو جین کاراکتر عروسکی تازه دارد که می‌تواند به دل مخاطبانش بنشیند. آقای مجری دهه ۶۰ با عروسک‌های جدیدی دوباره برگشت و توانست در چند قسمت این عروسک‌ها را به مردم بشناساند؛ عروسک‌هایی که جدید هستند و می‌توانند حتی با بچه‌های نسل جدید هم ارتباط برقرار کنند. نمایش‌های او در مهمونی و شخصیت‌های جدیدی که خلق کرد نشان داد هنوز بعد از سال‌ها می‌تواند برای مخاطب و کودک نسل جدید هم تماشایی باشد.

یکی از مواردی که باید درمورد آثار ایرج طهماسب بگوییم این است که او شخصیت‌هایی خلق می‌کند که زنده هستند و تیپ و کاراکتری دارند که بر دل مخاطب می‌نشیند و درکش می‌کند و در بیشتر اوقات با او همذات‌پنداری می‌کند. شخصیت‌ها در کارهای طهماسب فارغ از عروسک بودن، ایده‌ای را بر خود داشته‌اند که این ایده به آنها شخصیتی دوست‌داشتنی و زنده می‌دهد. ایده‌ای که از ذهن طهماسب می‌آید و بر عروسک می‌نشیند و او را دارای شخصیتی می‌کند که می‌تواند حتی فراتر از یک کاراکتر عروسکی باشد.

اینکه تلویزیون بخواهد از ظرفیت‌هایی که خودش سال‌ها خلق کرده، استفاده کند و آنها را برای مردم نگه دارد، حتما کار درستی است و باید از آن استقبال کرد. آن هم برای ظرفیت هنری مانند ایرج طهماسب که سال‌ها برای تلویزیون برنامه‌سازی کرده و ایده‌ها و خلاقیت‌هایش را در این راه گذاشته است.

طهماسب سال‌هاست در حوزه کودک و ساخت برنامه‌های عروسکی کار می‌کند و عروسک‌های مختلفی که از دل برنامه‌هایش خلق شدند به خاطر حضور در قاب تلویزیون معروف شدند. بازگشت طهماسب به تلویزیون، یک بازی برد_برد، برای مدیران تلویزیون و البته سازندگان این برنامه عروسکی است. بازی‌ای که درنهایت مردم و مخاطبان تلویزیون از این تعامل دوطرفه رضایت خواهند داشت و از ساخت یک برنامه جذاب لذت خواهند برد. شبکه نسیم با توجه به اهداف و رویکردی که در برنامه‌سازی تعریف کرده است، نمی‌تواند نسبت به ساخت تولیداتی با نشاط و سرگرم‌کننده برای خانواده‌ها بی‌تفاوت باشد و حتما می‌تواند با ایده‌هایی خلاقانه و به‌کارگیری برنامه سازانی همچون ایرج طهماسب، دوباره آن مسیر توسعه‌ای خود در حوزه سرگرمی را هموار کند.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

موج زمستانه بازیگران مجری در تلویزیون

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، سال ۱۴۰۱ تلویزیون تحت تاثیر فضای جامعه، برای استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.