بازیگری با پول و پارتی نیست!

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، پرونده سریال ۳۰قسمتی «نیکان» که هر شب ساعت ۲۰از تلویزیون پخش می‌شد، بسته شد؛ سریالی به کارگردانی «علی سراهنگ» و تهیه‌کنندگی «کامران مجیدی» که از ۲‌ماه پیش، روی آنتن شبکه ۳رفت و با ماجراهای پرفراز و فرود، مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون نشاند. کارگردان، نقش اول این سریال را از بین بیش از ۳هزار داوطلب بازیگری، به «مه‌لقا می‌نوش‌زاد» سپرد؛ دختر جوانی که «نیکان» نخستین تجربه بازیگری‌اش در یک مجموعه تلویزیونی بلند بود. می‌نوش‌زاد به باور مخاطبان در این نقش خوش درخشید و به اعتماد کارگردان پاسخ داد. در آخرین روزهای پخش این سریال با این هنرمند مستعد و خوش‌آتیه هم‌صحبت شدیم. بازیگر جوانی که معتقد است ما در برابر مشکلات نباید خودمان را ببازیم و باید زندگی‌مان را نجات دهیم.

تجربه بازی در فیلم سینمایی «آتابای» را هم در کارنامه‌‌تان دارید. چطور وارد عرصه بازیگری شدید؟‌
در هنرستان سوره رشته نمایش درس خواندم و در دانشگاه هم رشته‌ تحصیلی‌ام بازیگری بود. هم در دوره هنرستان و هم دانشگاه تئاتر کار می‌کردم و هر جا که تست بازیگری می‌گرفتند، می‌رفتم. تا اینکه سال ۱۳۹۸برای بازی در سریال حکایت‌های کمال انتخاب شدم. بعد از آن سریال متوجه شدم که برای فیلم آتابای هم فراخوان داده‌اند. یکی از دوستانم گفت بیا برویم تست بدهیم، رفتیم و من قبول شدم.
برای ایفای نقش نیکان چه مسیری را گذراندید؟
۲سال بعد از فیلم آتابای، متوجه شدم که برای سریالی تست می‌گیرند. روز دوم پیش‌تولید کار بود که برای تست بازیگری رفتم. اما بعد از تست تا ۵‌ماه هیچ خبری نشد، فکر می‌کردم قبول نشده‌ام. البته در آن زمان مادرم را هم از دست دادم و خیلی دنبال نتیجه تست نبودم‎، اما گویا در آن مدت عوامل تولید به بسیاری از آموزشگاه‌ها و شهرهای مختلف رفته بودند تا از استعدادهای دیگر نیز تست بگیرند. خوشبختانه پس از ۵‌ماه دوباره با من تماس گرفتند که برای بازی بروم. حدود ۴‌ماه هم تمرین داشتم و بالاخره یک روز قبل از شروع فیلمبرداری با من برای نقش «نیکان» قرارداد بستند.
وقتی برای تمرین رفتید می‌دانستید که قرار است نقش اول سریال را که بار اصلی قصه را به دوش دارد بازی کنید؟
خیر، فیلمنامه را کامل هنوز ندیده بودم و نمی‌دانستم که نقش اصلی را دارم. از طرفی تا قبل از قرارداد چون آدم‌های زیادی آمده و تست داده بودند، مطمئن نبودم که این نقش را من بازی کنم و به یکی دیگر بدهند. این نگرانی باعث می‌شد که تلاش کنم در تمرین‌ها خیلی خوب ظاهر شوم و نقشم را بهتر از دیروز بازی کنم تا رضایت کارگردان را به‌دست آورم.
در نخستین مجموعه بلند تلویزیونی، همبازی بازیگران بنام و معروف بودید. تجربه همکاری با عوامل سریال «نیکان» برایتان چه دستاوردی داشت؟
اوایل برایم خیلی سخت بود ولی همه بازیگرهای مجموعه، خیلی کمکم کردند که نقشم به خوبی ایفا شود. همکاری با بازیگرانی مثل «شقایق فراهانی»، «پژمان بازغی»، «سیما تیرانداز»، «مهدی صباغی»، «رویا جاویدنیا»، «بهنام تشکر» و…  برایم بسیار لذتبخش بود. همه آنها به من انگیزه داده و مهربانانه تجربیاتشان را در اختیارم قرار می‌دادند. به جرأت می‌گویم از تک‌تکشان بسیار یاد گرفتم.
نیکان در ابتدا یک دختربچه لوس و پولدار بود ولی در مواجهه با مشکلات، بزرگ و بالغ شد. چطور این روند را گذراندید و نقش باورپذیری را ایفا کردید؟
کارگردان سریال، آقای سراهنگ در مراحل تمرین خیلی به من کمک کردند. او انسان شریف و مهربانی‌ است. برای ایفای لحظه به لحظه نقش نیکان با هم مشورت می‌کردیم که چطور نقش بهتر دربیاید که مخاطب خسته نشود و همه ریزه‌کاری‌ها را مرور می‌کردیم؛ به‌طوری که در اواخر کار ذهن‌های ما درباره نیکان یکی شده بود و من دقیقا همان چیزی را که او می‌خواست، اجرا می‌کردم. علاوه بر اینها در مدت فیلمبرداری بعد از ۱۴-۱۳ساعت کار، در راه خانه سکانس‌های روز بعد را مرور می‌کردم و با تمام وجود سعی داشتم خودم را به آن شخصیت شبیه کنم. حتی چون نیکان یک دختر دبیرستانی بود، برای اینکه آن فضای ذهنی‌ام شبیه دختر مدرسه‌ای‌ها شود، لباس فرم مدرسه را می‌پوشیدم و به دبیرستانی که قبلا در آن درس می‌خواندم می‌رفتم و سر کلاس می‌نشستم تا بیشتر به نقش نزدیک شوم.
«نیکان» دختر جوانی بود که با متهم‌شدن پدر و مواجهه با مشکلات مالی، برای نجات خانواده تلاش کرد. چقدر خودتان را از نظر شخصیتی به نیکان نزدیک می‌بینید؟
من و نیکان هر دو آدم‌های درونگرایی هستیم و سعی می‌کنیم مشکلاتمان را بروز ندهیم. یک شباهت دیگر اینکه هر دویمان سعی می‌کنیم در برابر مشکلات خودمان را نبازیم و زندگی‌مان را نجات دهیم.
حالا که سریال به انتها رسیده، مردم شما را در خیابان می‌بینند می‌شناسند؟
خیلی جالب است. با اینکه گریم سنگینی در سریال نداشتم، مردم مرا که می‌بینند فکر می‌کنند شبیه نیکان هستم؛ مثلا چند روز پیش همراه مادربزرگم به مطب یک دکتر رفته بودم. خانم دکتر بعد از معاینه مادربزرگ زیرچشمی نگاهی به من کرد و گفت «چقدر شبیه این دختره نیکان هستی!» وقتی گفتم خودش هستم، اول باورش نشد ولی بعد قانع شد. (می‌خندد)
این روزها پیشنهادی برای بازیگری دارید؟
سال گذشته بعد از اکران فیلم سینمایی «آتابای» چند پیشنهاد سینمایی و تلویزیونی داشتم، اما چون با فیلمبرداری «نیکان» مصادف شده بود نتوانستم بپذیرم. در این مدت که فیلمبرداری نیکان تمام ‌شده هم یکی، دو پیشنهاد داشتم، اما قبول نکردم چون به ‌شدت معتقدم که هر نقشی را نباید بازی کنم. در واقع هدفم جلوی دوربین بودن نیست حاضر نیستم برای هر نقشی جلوی دوربین بروم، ولی هر نقشی را جلوی دوربین بازی نکنم. این را از آقای سراهنگی یاد گرفتم که همیشه می‌گفت: «بعد از این، حتی اگر شده خیاطی کنی، بکن ولی هر نقشی را قبول نکن» و به‌نظرم حرف خیلی درستی است.
بازی در تلویزیون یا سینما و شبکه‌های خانگی را بیشتر می‌پسندید؟
سینما را ترجیح می‌دهم چون ممیزی‌هایش کمتر است.
آینده کاری‌ خود را چطور می‌بینید؟
اوایل که هنرستان سوره می‌رفتم، گریم هم یاد گرفتم و به‌عنوان طراح گریم در چند اثر کار کردم و اتفاقا خیلی هم خوب پیش رفتم، اما یک روز با خودم گفتم آینده من بازیگری است و باید دور هر حاشیه‌ای را خط بکشم. از آن موقع گریم را کنار گذاشتم و سراغ بازیگری رفتم. حالا هم آینده کاری‌ام را بازی در یک نقش ماندگار می‌بینم. دلم می‌خواهد نقشی بازی کنم که در ذهن مردم بماند و با آن در عالم هنر جاودانه شوم.
بازی کدام بازیگران ایرانی را می‌پسندید؟
سبک بازی «هدیه تهرانی» و «لیلا حاتمی» را خیلی می‌پسندم، اما این علاقه اصلا معنی‌اش این نیست که در بازیگری آنها را الگو بدانم یا بخواهم شبیه آنها بازی کنم.
هر سه نقشی که تا به حال بازی کردید، مثبت و جدی بوده، تمایل به بازی در نقش منفی یا کمدی هم دارید؟
نقش منفی را خیلی دوست دارم چون آدم را به چالش می‌کشد. در واقع به نوعی بازی در نقش منفی اولویت من است، اما احساس می‌کنم بازی در نقش کمدی به کاراکتر من نمی‌آید.
این روزها که مشغول بازی در فیلم و سریالی نیستید، اوقات فراغت را چطور می‌گذرانید؟
در این چند ‌ماه بعد از پایان فیلمبرداری نیکان، سراغ علایق سابقم یعنی کتاب‌خواندن، ورزش کردن و تماشای فیلم رفته‌ام.
جدیدترین کتابی که مطالعه کرده‌اید چه نام دارد؟
یک کتاب قدیمی از کتابخانه عمویم امانت گرفته‌ام به اسم «دندان ببر».
آخرین بار، کی به سینما رفته‌اید؟
سال گذشته برای تماشای فیلم «ملاقات خصوصی» به سینما رفتم.
چه توصیه‌ای به دختران جوان علاقه‌مند به بازیگری در تلویزیون و سینما دارید؟
خیلی‌ها فکر می‌کنند ورود به بازیگری با پول و پارتی است، ولی من تجربه‌ خودم را که برای هر سه نقشی که بازی کرده‌ام تست داده‌ام، می‌گویم به‌نظر من بازیگری به علاقه و تلاش بستگی دارد. اگر برای هر کاری تلاش کنید و ذهنیتتان این باشد که به هدفتان می‌رسید، موفق می‌شوید. شاید اگر من دست روی دست می‌گذاشتم و برای تست بازیگری نمی‌رفتم امروز بازیگر نبودم، پس تلاش، پشتکار و علاقه شرط لازم برای بازیگری است.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

موج زمستانه بازیگران مجری در تلویزیون

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، سال ۱۴۰۱ تلویزیون تحت تاثیر فضای جامعه، برای استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.