سهم ویژه مخاطب کودک از نمایش خانگی

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، رونق گرفتن بازار نمایش خانگی و استقبال مخاطبان از مجموعه‌های این رسانه باعث شده است که پلتفرم‌ها بخشی از تولیدات‌شان را به مخاطب کودک اختصاص بدهند و این گروه از تماشاگران را نیز به سمت نمایش خانگی بکشانند. مرور آثاری که به تازگی ویژه مخاطبان کودک تولید و پخش شده و مقایسه آن با سال‌های قبل، نشان‌دهنده این اتفاق است که سهم کودکان و نوجوانان از نمایش خانگی بیشتر شده است. از اسفند ۱۴۰۱ تا امروز دو سریال کودک «دیو و ماه پیشونی» و «پیکولو» منتشر شده‌اند، همچنین مجموعه «فوفو مسافری از کامادو» نیز سه‌شنبه در فیلم‌نت منتشر خواهد شد، بنابراین طی ۵ ماه، شاهد انتشار ۳ سریال برای مخاطب کودک خواهیم بود.
۳ سریال در ۵ سال
پس از تولید برنامه «محله گل و بلبل» با اجرای داریوش فرضیایی، احمد درویشعلی‌پور به همراه گروهش سال ۹۶ وارد نمایش خانگی شد تا سریال «بالش‌ها» را ویژه کودکان جلوی دوربین ببرد. این مجموعه با حضور شخصیت‌های عروسکی و با بازی داریوش فرضیایی، ملیکا شریفی‌نیا، ارژنگ امیرفضلی و حدیث فولادوند تولید شد و اردیبهشت ۹۷ در نمایش خانگی به انتشار رسید. چند ماه بعد یعنی بهمن ۹۷، سریال «هشتگ خاله سوسکه» ساخته محمد مسلمی که فضایی فانتزی و موزیکال داشت، ویژه مخاطب کودک و نوجوان منتشر شد. بهاره‌ کیان‌افشار، امیرحسین رستمی، لیلا بلوکات و امیر کربلایی‌زاده از بازیگران این مجموعه بودند. سپس در سال‌های ۹۸ و ۹۹، خبری از سریال جدید ویژه کودکان و نوجوانان نبود تا این که در مهر ۱۴۰۰ مجموعه «نارگیل» ساخته ابراهیم عامریان و حمزه صالحی منتشر شد.
۳ سریال در ۵ ماه
از اواخر سال گذشته اوضاع نمایش خانگی به نفع مخاطب کودک تغییر کرده است. نیمه اسفند ۱۴۰۱، سریال «دیو و ماه پیشونی» ساخته حسین قناعت در پلتفرم‌ها منتشر شد و ۲۳ خرداد به پایان رسید. کمتر از یک ماه بعد، مجموعه عروسکی «پیکولو» ساخته علی احمدی با بازی هومن حاجی عبداللهی و مهسا طهماسبی دیروز در فیلیمو به انتشار رسید و همزمان با این مجموعه، از سه‌شنبه نیز سریال «فوفو مسافری از کامادو» کاری از میثم معراجی در فیلم‌نت منتشر خواهد شد. جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، لاله صبوری و یوسف صیادی از بازیگران این مجموعه هستند. هم اکنون یک سریال دیگر به نام «قصه هزار افسون» ساخته سعید عباسی نیز ویژه کودکان و نوجوانان آماده انتشار است. این مجموعه فضایی رئال دارد و چهره‌هایی مانند شبنم قلی‌خانی، پژمان بازغی، نگار عابدی و سوسن پرور در آن ایفای نقش کرده‌اند.
کمبود آثار کودک و نوجوان در تلویزیون
برخلاف نمایش خانگی، تلویزیون در سال‌های اخیر سریال‌های زیادی برای رده سنی کودک و نوجوان تولید نکرده است. مجموعه‌هایی مانند «بچه محل»، «محله گل و بلبل» و «کلبه عمو پورنگ» که احمد درویشعلی‌پور با همکاری داریوش فرضیایی تولید کرده است، ترکیبی از برنامه و نمایش هستند و جای سریال‌های ویژه کودک و نوجوان را پر نمی‌کنند. عجیب این جاست در این شرایط، تلویزیون برای حفظ و ادامه چنین برنامه‌هایی تلاش نمی‌کند. به تازگی مسلم آقاجان زاده تهیه‌کننده «کلبه عمو پورنگ» با اشاره به مشکلات مالی اعلام کرد ادامه این برنامه دیگر ساخته نمی‌شود. تلویزیون با ادامه این روند، بیش از پیش، از رقابت با نمایش خانگی عقب می‌افتد.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

نازنین بیاتی:انگار خدا ما را بغل می‌کند

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، ۱-اولین بار با فیلم سینمایی «دربند» وارد دنیای بازیگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.