مروری بر چند گزارش خاطره انگیز فردوسی‌پور | چی بودی تو عادل؟

به گزارش پایکاه خبری کافه ستاره، عادل فردوسی‌پور در حالی از کار گزارشگری فوتبال کنار گذاشته شد که بعد از رفتنش هیچ گزارشگری نتوانست جای خالی او را پرکند و کماکان نبودش به شکل محسوسی احساس می‌شود. ابراز دلتنگی عادل برای کار گزارشگری و البته عملکرد ضعیف گزارشگران فعلی بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر جذاب‌ترین گزارش‌هایی که فردوسی‌پور برایمان به یادگار گذاشت.

 به گزارش فیلم‌نیوز، ویدئوی صحبت های بخش دوم مصاحبه عادل فردوسی پور در برنامه اینترنتی فوتبال ۳۶۰ با بازیکنان پرسپولیس در چند روز اخیر مورد توجه قرار گرفته است. جایی که با بغض و اندوه از دلتنگی برای گزارشگری می گوید:«به شدت دلم تنگ شده و حسرت گزارش نکردن مسابقات فوتبال را به شدت می‌خورم.» این که چه شد که تلویزیون بهترین گزارشگر خود را از دست داد، سوژه گزارش نیست؛ صرفا خاطره بازی با چند گزارش خوب فردوسی پور است که حجم صفحه اجازه مرور همه آن ها را نمی دهد.

ایران و آرژانتین | بازی‌های گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، در مرحله گروهی با تیم ملی آرژانتین هم‌گروه بود. در حالی که خیلی ها شکست سنگین ایران را پیش بینی می کردند، در نهایت بازی با گل دقایق پایانی مسی به نفع آرژانتین به پایان رسید؛ آن هم در حالی که تیم ملی کشورمان فراتر از انتظار ظاهر شده بود و بارها موقعیت گل زنی داشت. دقیقه ۶۷ وقتی ضربه اشکان دژاگه با واکنش دروازه بان آرژانتین به بیرون رفت، فردوسی پور ابتدا فریاد کشید و بعد این طور گزارش کرد:«ضربه سر استادانه اشکان دژاکه.» و بلافاصله آن جمله خاص را به زبان آورد:« چقدر خوبیم ما» . جمله ای که با شنیدن آن ذهن مردم بی درنگ به بازی خوب ایران مقابل آرژانتین می رود. همه ارزش گزارش فردوسی پور در این مسابقه اما به این تک جمله نیست .

ایران و مراکش | بازی‌های گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

ارتباط استودیوی شبکه سه با پیمان یوسفی که به روسیه رفت بود تا بازی ایران و مراکش را در مرحله مقدمانی جام جهانی گزارش کند، قطع شد و فردوسی پور خودش پشت میکروفن نشست. عملکرد او از همان دقایق ابتدایی متفاوت بود؛ مثلا در صحنه گاف سردار آزمون، با «یا علی» گفتن،‌نشان داد که این بار هم قرار است راحت گزارش کند. یک«اخ جون» هم بعد از هدر رفتن موقعیت مراکش چاشنی گزارش کرد. عادل در این مسابقه سه بار برای تمجید،‌از«جونم»بهره گرفت:«جونم امید.. جونم بیرانوند…جونم کی روش.»در جایی به حاشیه های بازیکن اسبق پرسپولیس کنایه زد و این طور گفت:«خیریتی در تعویض طارمی هست… فقط گوشش حاشیه نشده بود که این هفته شد.» این هم تک جمله های عادل بعد از گل پیروزی بخش ایران که امتیازهای گزارش او شدند: «کیف کنید.. لذتش رو ببرید…. چقدر این پسرا خوبن.. چقدر لذت می بریم ما…»

بارسلونا و پاریسن ژرمن | مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۷ و در دور برگشت مسابقات مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا پس از شکست سخت، باید در نیوکمپ پاری سن ژرمن را شکست می داد که این اتفاق در دقیقه ۹۵ و با گل ششم رقم خورد؛ یک اتفاق عجیب و باورنکردنی! عادل گزارش مسابقه را برعهده داشت و همپای حساسیت بازی پیش آمد. اوج عملکرد او مربوط است به بعد از گل ششم بارسا که گفت:« چی شد تو این بازی، چیه این فوتبال اصلا، معجزه نیوکمپ، شش بر یک به نفع بارسلونا. » جمله «معجزه نیوکمپ» یک اسم رمز شده است و «چیه این فوتبال» تبدیل به ضرب المثل!

پرسپولیس و السد | نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸

سال ۹۷ اتفاقی مهم برای فوتبال باشگاهی ایران رخ داد. دیدار برگشت تیم های فوتبال پرسپولیس و السد قطر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا درحالی با تساوی به پایان رسید که سرخپوشان به خاطر پیروزی در بازی رفت، فینالیست شدند. عادل بعد از گل اول حریف با تاسف و حسرت گزارش کرد و پس از گل تساوی سنگ تمام گذاشت:«سیامک نعمتی حساب کار رو یک یک می کنه ؛ با یه سرِ ضرب عالی و دیدنی ضربه ش رو زد .» واکنش او در صحنه مشکوک پنالتی برای اسد هم جالب بود:«وای وای وای، فکر کنم خطا می تونست بگیره.» فردوسی پور با گزینش جمله هایی احساسی همزمان با صعود پرسپولیس به فینال هم عیش هوادران را تکمیل کرد:« افتخار می کنیم به این تیم. از برانکو ممنویم که با دست خالی این تیم رو به فینال آسیا رسوند.»

چند جمله معروف دیگر

عادل فردوسی پور متخصص خلق تیکه کلام بود که همچنان خیلی شان در ذهن مانده. مثل «چه می کنه این بازیکن!» در بازی انگلیس و آرژانتین؛ در جام جهانی ۱۹۹۸. او در پایان بازی ایران و پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۶ جمله ای کنایی به زبان آورد: «خداحافظ جام جهانی و شاید خداحافظ برانکو.»جمله او درباره احمد مومن زاده بازیکن اسبق استقلال هم خاص و با مسما بود: «عجب گل نزنی شده این بازیکن!» باز هم می توان مثال آورد؛ مثل جمله او در دربی ۸۱ که گفت: «دقیقه ۹۰ وn ام پرسپولیس به گل می رسه». به این ها بیفزاید اصطلاحات منحصر بفرد عادل فردوسی پور در برنامه نود؛ مثل «منشوری»، «خودجوش» ، «اجازه بدید قانع نشم» ، «سرم رو به میز می کوبم» و…   

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

رتبه لو رفته گلزار، شهاب حسینی و الناز شاکردوست در کنکور

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، در این گزارش رتبه جالب کنکور محمدرضا گلزار، شهاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.