باشگاه ۵۰ میلیاردی‌های سینمای ایران

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، دیروز فیلم «فسیل» به عنوان پرفروش‌ترین محصول این روزهای سینمای ایران، بعد از ۲۵ روز نمایش عمومی در سینماها، مرز فروش ۵۰ میلیارد تومانی را رد کرد تا به چهارمین عنوان باشگاه ۵۰ میلیاردی‌های سینمای ایران تبدیل شود؛ باشگاهی که شامل ۴ فیلم کمدی با شباهت‌هایی جالب توجه است. در این باشگاه، پژمان جمشیدی ۲ فیلم «دینامیت» و «بخارست» را دارد، احمد مهرانفر در ۲ فیلم «دینامیت» و «انفرادی» بازی کرده و بعضی از عوامل اصلی پشت صحنه نیز مشترک اند.
احیای سینما با «دینامیت»
نخستین فیلمی که از مرز فروش ۵۰ میلیارد تومانی عبور کرد، «دینامیت» بود؛ فیلمی که در اوایل تابستان ۱۴۰۰ در سینماها به نمایش درآمد. سینماهایی که با شیوع کرونا به حالت احتضار درآمده بودند و پس از اکران نوروزی بسیار بی‌رمق آن سال، بیم آن می‌رفت اکران تابستان را نیز از دست بدهند، در نهایت با «دینامیت» وضعیت خوبی پیدا کردند. این فیلم عملا به عنوان ناجی سینمای ایران در آن بازه زمانی ظهور کرد و به حدی از موقعیت دست یافت که حتی برای بسیاری از دست‌اندرکاران سینما باورکردنی نبود؛ به ویژه صاحبان فیلم که در آن زمان حاضر نمی‌شدند آثارشان را اکران کنند. «دینامیت» تا آخر سال روی پرده سینما ماند و اگرچه فیلم‌هایی چون «قهرمان» اصغر فرهادی، «گشت ۳» سعید سهیلی و «آتابای» نیکی کریمی اکران شدند، اما همچنان «دینامیت» بود که در گیشه آقایی می‌کرد. این فیلم به کارگردانی سیدمسعود اطیابی از حضور زوج پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر بهره می‌برد و اساس شوخی‌های خود را روی تقابل مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌ها گذاشته بود؛ تقابلی که به نظر بسیاری از تماشاگران جذاب بود و در نهایت ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تماشاگر را به سینما آورد و ۵۸ میلیارد تومان کاسب شد.
تکیه به کمدی- اکشن در «انفرادی»
دومین فیلم این فهرست هم از همان سازندگان «دینامیت» است؛ «انفرادی» که این بار در اکران دوم نوروز ۱۴۰۱ روی پرده سینماها رفت و از نظر مضمونی، با «دینامیت» تفاوت‌هایی داشت. این بار بعد از مدت‌ها که ژانر کمدی – اکشن در سینمای ایران کم رنگ بود، توجهات را به این ژانر سینمای جهان برانگیخت. «انفرادی» ساخته سیدمسعود اطیابی از حضور رضا عطاران به عنوان بمب اصلی گیشه بهره می‌برد و به عنوان موتور اصلی درام، دست روی مؤسسات مالی و اعتباری ورشکسته ‌شده گذاشت که با چاشنی یک قصه جاسوسی و حادثه‌ای به مذاق تماشاگران خوش آمد. «انفرادی» اگرچه در زمان مناسبی روی پرده آمد که کرونا عملاً از بین رفته بود، اما باز هم با فروش ۲ برابری نسبت به «سگ‌بند» اولین فیلم پرفروش آن سال، ناگهان گیشه را ترکاند. این فیلم برای حدود ۳ ماه، هر هفته صدرنشین گیشه هفتگی بود و آثار شاخص و محبوبی چون «ابلق»، «علف‌زار»، «تی‌تی» و «دوزیست» را شکست داد. این فیلم در نهایت با جذب ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تماشاگر، ۷۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت.
تکرار الگوی قبلی در «بخارست»
نویسنده و کارگردان سازنده «انفرادی» این بار با همکاری علی طلوعی تهیه‌کننده سریال خانگی «جادوگر» (که همکاری قبلی آن‌ها را رقم زده بود) فیلم «بخارست» را ساختند. پژمان جمشیدی این بار ستاره اصلی فیلم بود که در همکاری با حسین یاری و امیرحسین آرمان مثلث موفقی را ساختند، هرچند بیشتر بار کمدی ماجرا روی دوش پژمان بود. این فیلم شباهت‌های قابل توجهی به «انفرادی» دارد؛ چرا که در فصل‌هایی از آن کم وبیش فضای اکشن پیدا می‌کند و مهم تر آن که این جا هم مضمون اصلی فیلم، مربوط به مفاسد اقتصادی و معضل آقازادگی نیز با آن ترکیب شده بود. این فیلم که هنوز روی پرده سینماهاست و همچنان فروش مناسبی دارد، تاکنون ۱.۵ میلیون قطعه بلیت به ارزش کمی بیش از ۵۱ میلیارد تومان فروخته و آن را در رده سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار داده است. بعید است شمار تماشاگران این اثر به ۲ میلیون نفر برسد.
«فسیل» اولین فیلم ۱۰۰ میلیاردی؟
همکاری تازه حمزه صالحی نویسنده و سیدابراهیم عامریان تهیه‌کننده کمدی‌های محبوب سال‌های اخیر، در «فسیل» رقم خورد؛ این بار در غیبت سیدمسعود اطیابی کارگردان ۳ فیلم قبلی. این اثر که در فضایی کم وبیش متفاوت نسبت به ۳ فیلم قبلی ساخته شده، از حضور بهرام افشاری به عنوان ستاره اصلی بهره می‌برد که سال گذشته نیز یک‌تنه «سگ‌بند» را به فروش ۴۰ میلیاردی رساند و در سال های اخیر محبوب تماشاگران سینمابوده است. او این بار هادی کاظمی را در کنار خود می‌بیند که نقش کوتاهی در «بخارست» نیز داشت. مضمون «فسیل» اما محدودیت‌های دهه ۶۰ و موقعیت‌هایی جذاب و خنده‌دار با حضور کاراکترهایی انقلابی است که از قضا نقش یکی را سیدجواد هاشمی بازی می‌کند. این فیلم را از این جهت می‌توان مشابه «نهنگ عنبر» دانست  که شوخی با دهه ۶۰ را کلید زد. «فسیل» که البته با بهای بلیت گران‌تر نسبت به ۳ فیلم قبلی به نمایش درآمده، تاکنون با جذب تنها یک میلیون تماشاگر، به فروش ۵۰ میلیارد تومانی دست یافته است.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

مارال بنی آدم:سیمرغ‌، وسواسم را بیشتر می‌کند

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، مارال بنی‌آدم فعالیتش را از اوایل دهه۹۰ با حضور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.