حیوانات خاص در سریال‌های مهران مدیری چه می‌کنند؟

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، حتما از جنجال جدید مهران مدیری مطلع شده‌اید. مدیری در سریال جدید خود به‌نام دراکولا، از حیوانات و پرندگان خاصی استفاده کرده است که باعث واکنش و اعتراض دوست‌داران حیوانات و محیط‌ زیست شده است، چرا که آن‌ها معتقدند با این کار، حیات این‌گونه حیوانات و پرندگان به‌خطر می‌افتد و مدیری را متهم به حیوان‌آزاری کرده‌اند.

حیوان آزاری مهران مدیری

خبرگزاری صبا در واکنشی به حضور این جانوران نوشت: قسمت اول «دراکولا» را می‌شد از پوستر پر زرق و برق و تجملاتی‌اش حدس زد؛ پوستری که در آن یک توله ببر زیر پای دو شخصیت سریال نشسته است؛ ببری که به وجود آن هیچ احتیاجی نیست و اگر نباشد سریال راه خود را طی می‌کند، ولی استفاده از حیوانات به ویژه حیوانات وحشی و حتی در حال انقراض فقط به رواج نگهداری آن‌ها به عنوان حیوان خانگی دامن می‌زند.

البته ماجرا فقط به حضور یک ببر در پوستر منتهی نمی‌شود و در روند داستان قسمت اول سریال، حیوانات دیگری را مشاهده می‌کنیم، گویی سریال در باغ وحشی فیلمبرداری شده است که تعدادی انسان در آن جشن تولد گرفته‌اند! حضور انواع حیوانات زینتی و تجاری همچون ببر، طاووس، کروکدیل، شاهین، لاما، قوی سیاه و… در این سریال برای نشان دادن تجملات و ثروت به اغراقی غیرقابل وصف تبدیل شده و به وضوح آزار آنان در میانه تصویربرداری مشاهده می‌شد. به راستی چگونه می‌توان ببری را میان انسان‌های یک سریال رها کرد و بدون آزار به غریزه حیوانی و درندگی‌اش کنترلش کرد؟

البته باید تاکید کرد که این توله ببر نیز لنگ لنگان وارد صحنه می‌شود که نشان از نرمی استخوان او دارد و این مساله به دلیل جدا شدن زودهنگام آنان از مادر و تغذیه نامناسب‌شان توسط قاچاقچیان است.

حیوان آزاری مهران مدیری

علاقه‌ی خاص مهران مدیری به حیوانات خاص

گویا مدیری علاقه‌ی خاصی به نگهداری شخصی و استفاده‌ از گونه‌ی خاص پرندگان و حیوانات در فیلم و سریال‌های خود دارد. آقای مدیری در شهریور سال ۹۶ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره مار پیتون دومتر و بیست سانتی که به عنوان حیوان خانگی خود ۱۱ سال است نگهداری می کند صحبت کرده بود.

اگر به‌یاد داشته باشید در فیلم همیشه پای یک زن درمیان است هم از یک مار استفاده شده بود که طبق گفته‌های مدیری، این مار همان حیوان خانگی خود اوست. در سریال مرد هزارچهره هم که مهران مدیری شخصیت اصلی داستان بود، در قسمت‌های پایانی، علیرضا خمسه هنرپیشه نقش پدرخوانده گروه مافیایی این سریال به همراه خود یک سوسمار «ایگوآنا» داشت که به عنوان نمادی از ترسناک بودن و نافذ بودن او در سریال تلقی می‌شد. 

نکته‌ی جالب این بود که طبق اخبار به‌دست آمده، بعد از پخش این سریال، فروش این حیوان به‌عنوان حیوان خانگی، بسیار زیاد افرایش پیدا کرد!

حیوان آزاری مهران مدیری

ناگفته نماند که این کار آن زمان هم با انتقادات حامیان محیط زیست همراه شده بود، ولی به نظر می‌رسد این انتقادات راه به جایی نبرده و علاقه مدیری به حیوانات وحشی بیشتر هم شده است؛ حیواناتی که اغلب به وسیله قاچاق وارد کشور می‌شوند و این مساله به ترویج اسارت حیوانات صحه می‌گذارد.

البته گروه سازنده سریال «دراکولا» برای توجیه کار خود اعلام کردند: «حیوانات وحشی باید در زیستگاه طبیعی خود زندگی کنند. نگهداری از آن‌ها در خانه به هیچ عنوان مورد قبول و تایید تیم سازنده این سریال نیست. حیواناتی که در این سریال می‌بینید صرفا به دلیل داستان، بصورت موقت با مراقبت‌های ویژه و فقط به مدت ۳ روز در لوکیشن فیلمبرداری حضور داشته‌اند و پس از پایان فیلمبرداری به زیستگاه اصلی‌شان بازگردانده شده‌اند. نگهداری از حیوانات وحشی در خانه، انسانی نیست.»

حیوان آزاری مهران مدیری

حال باید پرسید این حیوانات وحشی موجود در دراکولا از کجا آمده‌اند و به کجا بازگردانده می‌شود؟ زیستگاه ببر و زرافه و کروکودیل در ایران است یا به صورت قاچاقی وارد ایران شده‌اند؟ مجوز این گونه فعالیت‌های حاشیه‌ساز برای محیط زیست از کجا صادر شده است؟

اثرات زیست‌محیطی نگهداری گونه‌های خاص جانوری

حیوان آزاری مهران مدیری

نگهداری از حیوانات به صلاح آنهاست یا ضرر آنها؟ بدون شک گاهی اوقات به دلیل برخی شرایط مثل معلولیت حیوان، طولانی شدن مدت درمان، عدم سازگاری با محیط طبیعی فعلی و دور افتادن حیوان از زیستگاه خودش، نمی‌توان حیوان را به طبیعت بازگرداند. حتی اگر حیوان بتواند خودش را با محیط طبیعی فعلی وفق دهد به علت عدم تعلق به این نوع اکوسیستم ممکن است باعث بر هم زدن نظم موجود در آن اکوسیستم و مختل شدن زندگی گونه‌های دیگر شود. البته در مورد پرورش یا خرید حیوانات نمی‌توان از این توجیهات و بهانه‌ها استفاده کرد و این توجیهات فقط زمانی قابل قبول هستند که با نگهداری از حیوانات در قفس باعث نجات حیوانی از مرگ یا شرایط بد موجود شویم و هیچ چاره‌ای جز این نداشته باشیم که او را در قفس نگه داریم.

حیواناتی که متعلق به ایران نیستند

این یک واقعیت است که نمی‌توان از هر حیوانی در هر مکان و شرایط آب و هوایی نگه داری کرد؛ اما بسیار از شهروندان یه این مساله توجه نمی‌کنند. بسیاری از پرندگانی که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی به فروش می‌رسند، از مناطق مرطوب و استوایی به ایران قاچاق شده اند و برخی حیوانات خانگی پر طرفدار بومی مناطق سردسیر سیبری هستند. نگهداری از این حیوانات در ایران، باعث ایجاد مشکل و بیماری در این حیوانات خواهد شد.

حیوان آزاری مهران مدیری

برای نگهداری از حیوان باید به تطبیق ویژگی‌های جسمانی حیوان به آب و هوای محل نگهداری نیز دقت کرد. حیوانی که زاده محیط سردسیر است را نمی‌توان در جنوب ایران نگهداری کرد. در این حالت حیوان دچار مشکلات جدی خواهد شد. برخی حیوانات پرخاشگر، انزواطلب و لجباز هستند و باید بیش از حالت عادی مراقب رفتار چنین حیواناتی بود.

متاسفانه نگهداری از حیوانات خاص مانند شیر، ببر و یا پلنگ توسط برخی سلبریتی‌ها و یا شهروندان مرفه یکی از معضلاتی که تبعات جبران‌ناپذیری درپی دارد.

قاچاق و یا نگهداری گونه‌های خاص جانوران که متعلق به حیات وحش هستند، می‌تواند آسیب بسیار جدی به حیات آن‌ها وارد کند و آنان را در خطر انقراض قرار دهد. امیدواریم دیگر شاهد اینگونه حیوان‌آزاری‌ها توسط انسان‌ها نباشیم.

حیوان آزاری مهران مدیری

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

نازنین بیاتی:انگار خدا ما را بغل می‌کند

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، ۱-اولین بار با فیلم سینمایی «دربند» وارد دنیای بازیگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.