بازی در نقش‌های جدی توسط کمدین‌های مشهور/خنده بسه، جدی باشید

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، طبیعتا برای بازیگران باتجربه، بازی در نقش‌های کمدی و جدی فرق چندانی ندارد و می‌توانند از پس ایفای متفاوت‌ترین نقش‌ها بربیایند اما خیلی از بازیگرانی که در عرصه کمدی جا می‌افتند و به عنوان کمدین به شهرت می‌رسند، سخت می‌توانند از قالب همیشگی خارج شوند. با این حال بسیاری از آنها دست به تجربیاتی ساختارشکنانه زده‌اند و اتفاقا بهترین‌ آثار کارنامه‌شان را در قالبی جدی به نمایش گذاشته‌اند. به بهانه ایفای نقش جدی جواد عزتی در «کت چرمی» مروری داریم بر نقش‌های جدی کمدین‌های مشهور.

به گزارش فیلم‌نیوز، تعداد کمدین‌هایی که در فیلم‌ها یا سریال‌های مختلف در نقش‌های جدی ظاهر شده‌اند بیش از اینهاست. سعی کرده‌ایم روی کارنامه مشهورترین کمدین‌های دست بگذاریم. در ضمن محسن تنابنده و پرویز پرستویی هم از این فهرست حذف شده‌اند چون این دو بازیگر با بازی در نقش‌های جدی کار خودشان را در عرصه بازیگری آغاز کردند و سپس به سمت نقش‌های کمدی رفتند. این فهرست براساس حروف الفبا تنظیم شده است.

سعید آقاخانی | از نسل فیلمنامه‌نویسان و بازیگران «ساعت خوش» در تلویزیون بود. آقاخانی که با آیتم «سعید و خان‌دایی» حسابی به شهرت رسیده بود بعدها در کنار بازیگری در مقام کارگردان هم حضور موفقی در عرصه کمدی‌سازی سریالی داشت و با همان پشتوانه این اواخر «نون خ» در تلویزیون و «راز بقا» در شبکه خانگی را کارگردانی کرد. سال ۱۳۹۳ در فیلم «خداحافظی طولانی» شمایل کاملا متفاوتی از بازی‌اش را پیش روی مخاطبان گذاشت و برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر مرد را گرفت. بعد از آن حضورش در آثار جدی پررنگ‌تر شد و «کامیون»، «قسم» و «خون شد» هم در همین راستا در کارنامه این بازیگر ثبت شد.آقاخانی هرچند در همین سال‌ها «رحمان ۱۴۰۰» و «راز بقا» را هم در فضای طنز بازی کرد اما به نظر می‌رسد نقش‌های جدی هنوز برایش جذابیت ویژه‌ای دارد.

امیر جعفری | امیر جعفری سال ۱۳۸۰ با بازی در سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی در نقشی کمدی به میدان آمد و به عنوان سردبیر مجله شهرقشنگ به مخاطبان معرفی شد. بعد از آن در «نان و عشق و موتور هزار»، «کمربندها را ببندیم»، «من یک مستاجرم»، «مکس» و … کماکان حضورش را به عنوان یک کمدین ادامه داد و در ذهن‌ها با همین تعریف ماندگار شد. تا اینکه سال ۱۳۸۶ حسن فتحی نقش جدی پسر حاج یونس فتوحی را به او سپرد و بلافاصله بعد از آن در فیلم «پستچی سه بار در نمی‌زند» این کارگردان هم با نقشی جدی او را دیدیم. «زیر هشت»، «کیفر»، «قاعده تصادف» و … ااز جمله نقش‌های جدی این بازیگر به حساب می‌آید. جعفری در طول مسیر بازیگری‌اش بارها در نقش‌های کمدی و جدی به میدان آمده است.

پژمان جمشیدی | پژمان جمشیدی که با سریال کمدی «پژمان» وارد دنیای بازیگری شد، آرام‌آرام در کنار سام درخشانی به‌عنوان یک زوج کمدی جایگاهش را تثبیت کرد و هنوز هم یکی از گزینه‌های جدی برای تضمین فروش فیلم‌های کمدی به‌حساب می‌آید.اولین بار در فیلم «سوءتفاهم» برای اولین بار نقشی جدی بازی کرد و بابت آن نامزد دریافت سیمرغ شد. در «هزارتو» و «خط فرضی» تا حدی به نقش‌های جدی نزدیک شد اما قدرت‌نمایی‌اش در این زمینه با فیلم «علف‌زار» بود؛ نقشی بسیار متفاوت که عیار بازیگری‌اش را به نمایش گذاشت و برای آن نامزد سیمرغ شد. جمشیدی همین روزها فیلم‌های «بی‌مادر» و «یادگار جنوب» را با نقش‌های جدی در انتظار اکران دارد و همزمان فیلم کمدی «شهر هرت» با بازی او روانه پرده شده است. این یعنی جمشیدی با هوشمندی دارد دست به انتخاب می‌زند و در هیچ یک از دو فضای کاری، فعالیت خود را متوقف نکرده است.

هوتن شکیبا | هوتن شکیبا با سابقه‌ فعالیت در تئاتر، در ابتدای دهه نود برای مخاطبان سینما، تلویزیون و شبکه خانگی به واسطه بازی در «طبقه حساس» و سریال «ابله» کمال تبریزی شناخته شد و سپس با نقش درخشان حبیب در «لیسانسه‌ها» در ذهن‌ها ماندگار شد. مخاطبانی که این نقش‌ها را از او به خاطر داشتند، با تماشای نقش او در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار متعجب شدند. شکیبا به قدری درست و دقیق از پس ایفای این نقش جدی برآمد که سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر را از آن خود کرد. بعد از آن بود که در فیلم‌های «عامه‌پسند»، «تی‌تی»، «ابلق»، «ملاقات خصوصی» و سریال «رهایم کن» موفقیتش را در ایفای نقش‌های جدی ادامه داد.

مجید صالحی | در همان سال‌های ابتدایی ورودش به عرصه بازیگری با شمایل «مجید دلبندم» در مجموعه «سیب‌خنده» مشهور شد و تا سال‌ها پای ثابت مجموعه‌های طنز تلویزیونی بود. او در کنار بازیگری، کارگردانی را هم به‌صورت پراکنده تجربه کرد و در فیلم‌های سینمایی هم یکی از چهره‌های ثابت در فیلم‌های گیشه‌پسند به شمار می‌رفت. هر چند صالحی در لابه‌لای کارهای طنز خود در فیلم‌های نیمه‌جدی هم ایفای نقش کرده بود اما مهمترین انتخابش برای ایفای یک نقش جدی را می‌تواند به فیلم «استراحت مطلق» و سریال «مدینه» نسبت داد که هر دو در یک سال تولید شدند. او بعدها در سریال «سیاوش» در شبکه خانگی و فیلم «صحنه‌زنی» هم ایفاگر نقش‌هایی جدی بود و اوج این مسیر تازه را هم در فیلم «شماره۱۰» تجربه کرد.صالحی برای ایفای نقش اصلی فیلم «شماره ۱۰» توانست سیمرغ بلورین دریافت کند.

جواد عزتی | جواد عزتی تا نیمه دهه هشتاد در سریال‌های کمدی حضوری پررنگ داشت اما اولین ورودش به سینما با نقش‌هایی نیمه‌جدی و فرعی در فیلم‌هایی چون «طلاومس» و «آفریقا» رقم خورد. به تعبیری او اساسا در سینما نقش‌های جدی و کمدی را به موازات پیش برد اما زمانی حسابی خوش درخشید که در «ماجرای نیمروز» نقش کلیدی «صادق» را ایفا کرد. در ادامه «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، «شنای پروانه» و «آتابای» حضور او در نقش‌های جدی را تثبیت کرد.  عزتی در سریال «زخم کاری» نقشی جدی و اثرگذار از خودش به نمایش گذاشت. او سه بار برای سه نقش جدی در فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و «آتابای» نامزد سیمرغ شد. عزتی از سال ۹۷ و فیلم سینمایی «چهارانگشت»‌ جواد عزتی در هیچ فیلم و سریال طنزی حاضر نشده است و آنقدر نقش‌آفرینی‌هایش در آثار جدی تحسین شده که فعلا دارد همین مسیر را ادامه می‌دهد؛ اما قطعا نه برای همیشه!

رضا عطاران | رضا عطاران یکی از کمدین‌های صاحب امضا در سینما و تلویزیون به حساب می‌آید که به‌خصوص در مقام کارگردان سهم ویژه‌ای در خاطرات ما از کمدی‌های تلویزیونی دارد. عطاران در دهه هشتاد دو بار تجربه بازی در نقش‌های جدی را داشت اما آثار قابل توجهی نبودند و آنطور که باید دیده نشدند. تا اینکه بهروز شعیبی در فیلم «دهلیز» نقش مردی در آستانه اعدام را به او واگذار کرد. در این نقش بسیار مورد توجه قرار گرفت و در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. بعدتر در فیلم‌های «استراحت مطلق» و «روشن» هم نقش‌هایی جدی و مهم به عهده گرفت. «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی را می‌توان یکی از تلخ‌ترین نقش‌آفرینی‌های عطاران توصیف کرد. او برای این فیلم از جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت.

مهران غفوریان | در نیمه دهه ۷۰ و در اوج سال‌های کمدی‌سازی در تلویزیون وارد میدان شد و به‌عنوان یکی از بانمک‌ترین کمدین‌های تلویزیون در عرصه کارگردانی هم «زیر آسمان شهر» را تبدیل به یکی از ماندگارترین تجربه‌های سریال‌سازی در تلویزیون کرد. چهره غفوریان آنقدر بانمک است که به ذهن کمتر فیلمسازی می‌رسید که به او ایفای نقشی جدی را پیشنهاد بدهد. او البته در کارهای نیمه‌جدی حضور داشت در این میان می‌توان «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» که هنوز دیده نشده را جدی‌ترین تجربه دانست. مواجهه غیرمنتظره مخاطب با او در یک نقش جدی اما با سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی رقم خورد. در سریال «خاتون» هم نقشی به نسبت جدی داشت. او در فیلم «بی‌سروصدا» هم نقشی جدی بازی کرد و حالا هم که در فصل دوم سریال «زخم کاری»، قرار است یکی از نقش‌های متفاوتش را به نمایش بگذارد.

مهران مدیری | مهران مدیری از «نوروز ۷۲» و سپس برنامه «پرواز ۵۷» به عنوان کمدین به مخاطبان معرفی شد. در فضای بسته دهه هفتاد و وضعیت نابسامان برنامه‌های تلویزیونی، مهران مدیری با خلاقیت ویژه‌ای در عرصه کمدی به میدان آمد و خیلی زود توانست توجه مخاطبان را جلب کند. با «ساعت خوش» پای کمدین‌های زیادی را به تلویزیون باز کرد که بعدتر هرکدامشان به یکی از بزرگان عرصه کمدی تبدیل شدند. مدیری خیلی زود خودش را در نقش‌های جدی هم نشان داد. همان ابتدای دهه هفتاد که به عنوان کمدین جایگاه ویژه‌ای به دست آورده بود در فیلم «دیدار» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، نقشی جدی بازی کرد. بعد از آن تا سال‌ها جایگاهش را به عنوان یک کمدین حفظ کرد تا اینکه در آثاری مثل «پل چوبی» و «درخت گردو» و سریال «خاتون» بار دیگر در نقش‌هایی جدی ظاهر شد. با این حال هیچ‌وقت نتوانست موفقیت کمدی‌اش را در نقش‌های جدی تکرار کند.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

تراژدی جواد عزتی که از مس به طلا رسید

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، او که بیش از نیمی از راه بازیگریش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.