پژمان جمشیدی؛ یک دهه در اوج

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، حالا دیگر ده سالی از حضور جدی پژمان جمشیدی در عرصه بازیگری می‌گذرد. ده سال پیش با سریال «پژمان» به کارگردانی سروش صحت به شهرت رسید و با پشتکار و تلاش سال به سال فعالیتش را گسترش داد و حالا یکی از مهمترین بازیگران سینما به حساب می‌آید. به بهانه اکران فیلم «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی با بازی پژمان جمشیدی، فعالیت‌های این بازیگر را در ده سالی که از ورودش به این عرصه می‌گذرد مرور می‌کنیم.

پژمان جمشیدی در  سال ۱۳۸۸ در ۳۳ سالگی و پس از ۱۵ سال بازی در سطح اول فوتبال ایران، از فوتبال کناره‌گیری کرد و سال ۱۳۹۰ با ایفای نقش کوتاهی در سریال «ساختمان پزشکان» اولین تجربه بازیگری را از سر گذراند. بعد از آن بود که برای سریال «پژمان» انتخاب شد.

۱۳۹۲ |  تعداد آثار: ۱ سریال و ۱ تئاتر

مهم‌ترین اثر: پژمان جمشیدی بعد از تجربه بازی در نقش کوتاهی در سریال «ساختمان پزشکان» و فیلم تلویزیونی «شرف خانواده فاضل»، سال ۱۳۹۲ برای اولین بار به عنوان بازیگر نقش اصلی سریال «پژمان»  انتخاب شد. سروش صحت براساس فیلمنامه پیمان قاسم‌خانی این سریال را ساخت. داستان درباره فوتبالیستی بود که بعد از سرآمدن عمر فوتبالی‌اش به نقطه‌ای می‌رسید که نه او را به عنوان مربی می‌پذیرفتند ونه بین مردم محبوبیتی داشت. انتخاب پژمان جمشیدی، بازیکن سابق پرسپولیس، یکی از بهترین اتفاق‌های سریال بود و باعث شد با همین یک سریال به عنوان بازیگر به شهرت زیادی دست پیدا کند.

آثار صحنه ای : او همین سال علاوه بر سریال «پژمان» در نمایش «بادی که تو را خشک کرد، مرا برد» به کارگردانی علی نرگس‌نژاد هم بازی کرد.  

۱۳۹۳ | تعداد آثار: ۱ فیلم، ۱ سریال و ۴ تئاتر

مهم‌ترین اثر: پژمان جمشیدی در سال ۱۳۹۳ با اینکه به نسبت پرکار بود اما کار شگفت‌انگیزی در کارنامه نداشت. شاید بتوان گفت بهترین اثری که بازی کرد، سریال «سال‌های ابری» به کارگردانی مهدی کرم‌پور بود. سریال اثر موفقی نبود اما از این جهت در کارنامه‌اش اهمیت داشت که نقش جوانی آرام و مرموز را بازی کرد و با آنچه پیش‌تر در «پژمان» از او دیده بودیم کاملا متفاوت بود و مخاطبان با وجهی دیگر از بازی او هم آشنا شدند.

آثار صحنه ای : جمشیدی این سال در تئاتر حضوری پررنگ داشت. نمایش «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی حسین پارسایی، «آرامسایش» به کارگردانی محمد حاتمی، «وقتی ما برگردیم دو پای آویزان باقی مانده است» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی و «گنجفه» به کارگردانی نوشین تبریزی از جمله تئاترهای بودند که او در آن‌ها حضور پیدا کرد.

 دیگر آثار : جمشیدی در فیلم سینمایی «آتش‌بس۲» به کارگردانی تهمینه میلانی هم نقشی کوتاه ایفا کرد؛ با توجه به کوتاهی نقش این فیلم در واقع هیچ آورده‌ای برای جمشیدی نداشت.

۱۳۹۴ | تعداد آثار:۲ فیلم و ۲ تئاتر

مهم‌ترین اثر: «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و «۵۰کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی، مهم‌ترین تجربیات سینمایی پژمان جمشیدی در سال ۹۴ بودند. بخش مهمی از جذابیت فیلم «خوب، بد، جلف»، به بازی درخشان زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی برمی‌گشت. آنها بعد از «پژمان»، در این فیلم وارد فضایی تازه شدند که حاصل آن یک قصه جذاب و پر از موقعیت‌های کمدی بود. او با فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» هم جنس کمدی جدیدی را تجربه کرد. این دو فیلم فروش قابل توجهی داشتند و جمشیدی برای اولین بار طعم شیرین گیشه را چشید و نامش در فهرست بازیگرانی قرار گرفت که با حضورشان یک فیلم را تبدیل به بمب گیشه می‌کنند.

آثار صحنه ای : جمشیدی در این سال دوبار روی صحنه رفت: «پلیس» به کارگردانی شایان افکاری و «پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی خسرو احمدی از جمله فعالیت‌های تئاتری او بود.

۱۳۹۵ | تعداد آثار:  ۲ فیلم و ۶ تئاتر

مهم‌ترین اثر: فیلم‌های جمشیدی در این سال چندان قابل دفاع نبودند. اما حضوری پررنگ روی صحنه داشت و از میان نمایش‌هایی که بازی کرد، بازی‌اش در «یادم تو را فراموش» به کارگردانی ژاله صامتی بیشتر از سایری مورد تمجید قرار گرفت. به طور کلی می‌توان گفت دستاورد جمشیدی در سال ۱۳۹۵ تداوم حضورش در تئاتر بود.

آثار صحنه‌ای : او علاوه بر نمایش «یادم تو را فراموش» در نمایش‌های «بینوایان» به کارگردانی سروش طاهری، «دوباره اون آهنگ رو بزن سَم» به کارگردانی داود بنی اردلان و «پوست انداختن» به کارگردانی آرش سنجابی از جمله نمایش‌هایی بود که در این سال بازی کرد.

سایر آثار: جمشیدی در این سال در فیلم‌های «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و «من دیوانه نیستم» به کارگردانی علیرضا امینی، نقش‌هایی کوتاه بازی کرد؛ نقش‌هایی که برای جمشیدی آورده‌ای نداشتند و حتی اگر بازی هم نمی‌کرد اتفاقی نمی‌افتاد.

۱۳۹۶ | تعداد آثار: ۳ فیلم، ۲ سریال و ۲ تئاتر

مهم‌ترین آثار: در سریال «دیوار به دیوار» سامان مقدم، نقش مهمی به عهده داشت و بار دیگر توانست خودش را به مخاطبان تلویزیون ثابت کند. او با فیلم «سوءتفاهم» احمدرضا معتمدی هم در جشنواره سی‌وششم مورد توجه قرار گرفت و نامزد سیمرغ شد.

آثار صحنه‌ای : جمشــیدی سال ۱۳۹۶ در دو تئاتر حاضر شد که به‌خوبی می‌توان پی به پختگی او روی صحنه برد: «پپرونی برای دیکتاتور» و «آنسوی آینه» به کارگردانی علی سرابی. او در سریال «نفس» به کارگردانی جلیل سامان نقشی کوتاه بازی کرد.

دیگر آثار : در سینما علاوه بر «سوء تفاهم» در فیلم‌‌های «لونه زنبور» و «تگزاس۱» هم بازی کرد. این دو فیلم کمدی در اکران سال ۹۷ توانستند به فروش بالایی دست پیدا کنند. اولی حدود ۹ میلیارد تومان فروخت و فیلم دوم هم توانست با فروش ۱۴ میلیارد تومان در رده دوم جدول فروش سال قرار گرفت.

۱۳۹۷ | تعداد آثار: ۱ سریال، ۶ فیلم

مهم‌ترین اثر: بازی در سریال «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت، یکی از مهمترین دستاوردهای او در سال ۱۳۹۷ بود. فیلمی که با حضور در جشنواره جهانی فجر توانست جایزه بهترین کارگردانی را کسب کند.

دیگر فیلم‌ها : تمرکز پژمان جمشیدی در این سال بر بازی در فیلم‌های سینمایی بود. در فیلم‌های «دینامیت» و «تگزاس۲» به کارگردانی مسعود اطیابی، «هزارتو» به کارگردانی امیرحسین ترابی ، «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی، «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت و «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی بازی کرد. دینامیت سال ۱۴۰۰ اکران شد و فروش قابل توجهی به دست آورد و «تگزاس ۲» هم به نسبت قسمت اول، بییشتر مورد توجه قرار گرفت. همکاری او با کمال تبریزی چندان آورده‌ای برایش نداشت. «ما همه باهم هستیم» با وجود پتانسیل زیادی که داشت، شکست خورد. او در این سال با فصل دوم «دیوار به دیوار» باردیگر در تلویزیون ظاهر شد که چندان موفقیت‌آمیز نبود.

۱۳۹۸ | تعداد آثار: ۳ فیلم و ۲ تئاتر

مهم‌ترین اثر: جمشیدی در «خوب، بد، جلف :۲ارتش سری» هم زوج جذابی کنار سام درخشانی تشکیل داد و می‌توانست به اثر موفقی در گیشه تبدیل شود اما ناگهان شیوع کرونا همه چیز را تغییر داد و تعطیلی سینماها باعث شد که فیلم مطابق با انتظار نفروشد.  در جشنواره سی‌وهشتم نقشی جدی در فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد بازی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

آثار صحنه ای : جمشیدی با نمایش «مادر» به کارگردانی علی احمدی و «فرانکنشتاین» به کارگردانی ایمان افشاریان هم روی صحنه رفت؛ هر دو نمایش با استقبال مواجه شدند و بازی جمشیدی بار دیگر تحسین شد.

دیگر آثار : جمشیدی سال ۱۳۹۸ در فیلم «خط فرضی» فرنوش صمدی هم بازی کرد.

 ۱۳۹۹ | تعداد آثار: ۴ فیلم و ۱ سریال

مهم‌ترین اثر: پژمان جمشیدی سال ۱۳۹۹ در سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان بازی کرد و نقشی متفاوت و جذاب از خودش به جا گذاشت. بازی او کنار ژاله صامتی در فضایی دهه شصتی، بسیار به چشم مخاطبان تلویزیون آمد؛ موفقیتی که دو بار دیگر در فصل‌های بعدی تکرار شد. جمشیدی در فیلم «شیشلیک» محمدحسین مهدویان هم بازی داشت و در کنار رضا عطاران، زوج جذابی را تشکیل داد؛ فیلمی که هنوز در توقیف است و بسیاری از مخاطبان بازی جمشیدی را در این فیلم ندیده‌اند. جمشیدی در جشنواره سی‌ونهم برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بهترین باازیگر نقش مکمل مرد شد. «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» به عنوان سومین قسمت از سه‌گانه «خوب، بد، جلف» هم در این سال در شبکه نمایش خانگی منتشر شد. به اندازه دو قسمت سینمایی مورد توجه قرار نگرفت اما بهرحال تجربه خوبی در کارنامه او بود.

دیگر فیلم ها : جمشیدی در این سال علاوه بر «زیرخاکی» و «شیشلیک»، در فیلم‌های «هفته‌ای یکبار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه حسینی بازی کرد. این فیلم در دوران کرونا وبه عنوان برنامه نوروزی سال ۱۴۰۰ روی پرده رفت که به دلیل شرایط خاص آن روزها فقط ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرد.  »کوسه» به کارگردانی علی عطشانی و «مجوز خروج» کیارش اسدی‌زاده  دیگر فیلم‌هایی بودند که پژمان در سال ۹۹ در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت. این دو فیلم هنوز اکران عمومی نشده‌اند.

۱۴۰۰ | تعداد آثار: ۲ فیلم، ۱ سریال و ۱اجرا

مهم‌ترین اثر: جمشیدی سال ۱۴۰۰ با بازی در فیلم «علفزار» یکی از متفاوت‌ترین آثار کارنامه‌اش را رقم زد. در نقش یک بازپرس پرونده ظاهر شده بود که در میان عمل به وظیفه و در نظر گرفتن وجدان، دچار تردید بود. برای بازی در این نقش جدی، نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره چهلم فیلم فجر شد. فصل دوم سریال «زیرخاکی» در این سال ساخته شد و روی آنتن رفت و باز هم موفقیت‌آمیز بود.

دیگر فیلم‌ها : جمشیدی فیلم «بی‌مادر» را هم به کارگردانی مرتضی فاطمی در جشنواره چهلم داشت. در این فیلم با گریمی متفاوت در نقش برادری متعصب و غیرتی پایین شهری ظاهر شده بود که به کار پرورش سگ اشتغال داشت. نقشش در این فیلم چندان پررنگ نبود اما گریم متفاوتش باعث شده در شبکه‌های اجتماعی جلب توجه کند. جمشیدی در این سال وارد عرصه اجرا شد و تجربه جدیدی را از سر گذراند. اجرای برنامه «پیشگو» به نظر خیلی‌ها اتفاق مهمی در کارنامه‌اش بود و به ظن عده‌ای دیگر انتخابی نه چندان موفق بود.

۱۴۰۱ | تعداد اثار: ۴ فیلم و ۳ سریال

 مهمترین آثار : ابتدای سال ۱۴۰۱ فصل سوم سریال «زیرخاکی» با بازی پژمان جمشیدی از شبکه یک پخش شد که می‌توان گفت مهمترین سریال نوروزی آن سال بود. فیلم «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی هم از جمله فیلم‌های کمدی پژمان جمشیدی در این سال بود که با فروش بالایی در گیشه روبه‌رو شد. او در این سال با همراهی رضا عطاران در «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری بازی کرد که از شنیده‌ها اینطور برمیآید که اثری قابل قبول در کارنامه اوست. جمشیدی در جشنواره چهلم برای بازی در «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پور امیری بالاخره برای اولین بار دیپلم بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت که البته به دلایل شرایط جامعه، از حضور در اختتامیه سر باز زد و جایزه‌اش را نگرفت. او اواخر سال هم جلوی دوربین کریم امینی در فیلم کمدی «شهر هرت» رفت.

سایر آثار : جمشیدی در دو سریال کمدی «آنتن» به کارگردانی ابراهیم عامریان و «آفتاب‌پرست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد در شبکه نمایش خانگی حضور پیدا کرد.

۱۴۰۲ | تعداد آثار: فعلا ۱ فیلم و ۱ سریال

سال ۱۴۰۱ فیلم «شهر هرت» بابازی او روی پرده سینماها رفت. این فیلم اکران خود را از هفدهم خرداد ماه سال جاری شروع کرد و بعد از گذشت دو هفته توانسته فعلا ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. جمشیدی در این فیلم با شبنم مقدمی و بابک کریمی هم‌بازی است. او در نقش یک پسر پایین‌شهری فقیر ظاهر شده که با خواهرش نقشه می‌کشد تا با یک ماشین حمل جنازه، به خانه‌های ثروتمندان بروند و به نحوی از آنها اخاذی کنند. این هفته انتشار سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره» هم به کارگردانی سروش صحت در شبکه نمایش خانگی شروع شده و پژمان جمشیدی هم به صورت مهمان در این سریال حضور دارد. او در سال ۱۴۰۱ علاوه بر این در فیلم «هتل» نیز به ایفای نقش پرداخته است که هر دو در مرحله آماده سازی هستند.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

تراژدی جواد عزتی که از مس به طلا رسید

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، او که بیش از نیمی از راه بازیگریش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.