عاشقانه‌های یک گزارشگر کشتی

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره،هادی عامل از گزارشگران حرفه‌ای ورزش کشتی است. او ثانیه به ثانیه مسابقات کشتی را آن‌قدر با هیجان گزارش می‌کند که نفس‌ها در سینه حبس می‌شود. درضمن بسیاری از ایرانی‌ها با صدای این گزارشگر یاد گرفته‌اند بارانداز، فن کمر، زیرگیری و… چیست و چه امتیازی دارد. عامل با اصطلاحات خودساخته‌اش به استقبال شیرمردان ایرانی می‌رود و جملاتش را این‌گونه می‌سازد: «دلاورمردی از خطه پهلوان‌خیز(یکی از نقاط ایران)، بزرگی می‌کنه در آوردگاه المپیک، یک امتیاز شیرین و دلچسب رو برای ما به ارمغان میاره، دستان پرتوان کشتی‌گیر ما روی حریف کار می‌کنه، چغر بد بدن، سالن را به غوغاکده‌ای تبدیل می‌کند، کشتی بلد، شیر مادرت حلالت باد، خدا قوت پهلوان و…» او همیشه در گزارش کشتی حریف را به ماری زخمی تشبیه می‌کند که بدن زهرداری دارد. این‌گونه است که مسابقات کشتی شبیه یک فیلم سینمایی مهیج می‌شود. سابقه گزارشگری هادی عامل به ۳۸سال قبل برمی گردد؛ همان زمانی که خبری از دستگاه‌های گیرنده تلویزیون رنگی نبود و او مجبور بود بگوید: کشتی‌گیری که با دوبنده کمرنگ در سمت راست صفحه مشاهده می‌فرمایید… عامل بیشتر واژه‌ها و جملاتی که در گزارش‌هایش به کار می‌برد را احساساتش به او می‌گوید. او به دلیل خلق و خوی خاص و گزارش‌های درخشانش یکی از محبوب‌ترین مجریان ورزشی صداوسیماست. با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که این روزها در صربستان حضور دارد و مسابقات کشتی قهرمانی جهان۲۰۲۲ را برای شبکه ورزش سیما گزارش می‌کند.

 

از فضای مسابقات و گزارشگری در صربستان برایمان بگویید که چرا امسال نتایج خوبی از مسابقات کشتی فرنگی نگرفتیم. ارزیابی شما از مسابقات چیست؟
آقای لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی اهل صربستان بوده و سال گذشته، مسابقات امید که زیر ۲۳سال است در این کشور برگزار شده و میزبانی زیادی داشتند. در مجموع، صربستانی‌ها از همه لحاظ میزبانی بسیار خوبی دارند. سالن مسابقات یک سالن بزرگ است که ۱۸هزار نفر ظرفیت دارد و همه چیز از جمله نورپردازی، صوت و اینترنت خیلی خوب است. مردم توقع بیشتری از کشتی فرنگی داشتند. در چهار وزن اول نتوانستیم نتیجه خوبی بگیریم و در چهار وزن دوم کمی بهتر بود (یک نقره و یک برنز). درخصوص این‌که چرا امسال مانند سال گذشته نتیجه نگرفتیم باید بگویم سطح مسابقات امسال بالاتر است. سال گذشته دو ماه بعد از المپیک بود و تنها سالی بود که در سال المپیک مسابقات جهانی برگزار می‌شد و این باعث شد در آنجا نتیجه بهتری بگیریم، اما امسال سطح مسابقات بالاست و بچه‌های ما نتوانستند در اندازه‌های خودشان ظاهر شوند یا این‌که توقعشان بیشتر از اینها بود. در مجموع مردم از کشتی فرنگی توقع بیشتری داشتند. سال گذشته چهار مدال طلا کسب کردیم ولی امسال تاکنون بچه‌ها نتوانستند خوب ظاهر شوند و تحت هیچ شرایطی قهرمانی به ما نمی‌رسد، چون خیلی عقب هستیم.
با این‌که نتایج چندان رضایت‌بخشی کسب نکردیم، اما این موضوع در صدای گزارشگری شما مشهود نیست و همچنان با امید مسابقات را گزارش می‌کنید؟
راستش من همیشه سعی می‌کنم به گونه‌ای گزارش کنم که امید را به واسطه گزارش‌های تلویزیونی‌ام به مردم منتقل کنم. خدا را شکر می‌کنم صدایم به دل مردم نشسته، زیرا وظیفه سنگینی روی دوشم هست که همیشه خوب گزارش و بتوانم مردم را شاد کنم. همیشه با هیجان و عشق مسابقات را گزارش می‌کنم و مطالعه همیشه اولویت زندگی‌ام است. تلاش می‌کنم تا بتوانم بهترین گزارش‌ها را ارائه کنم و هیچ‌وقت راضی نمی‌شوم. اگر بگویم خوب هستم نقطه توقف من است و سعی می‌کنم همیشه نسبت به گذشته بهتر کار کنم. بنابراین با عشق و برای دل مردم گزارش می‌کنم. یک رابطه عاطفی بین من و مردم در این ۴۰ سال به وجود آمده که بسیار برایم مهم و ارزشمند است و این را لطف خدای مهربان می‌دانم. در صربستان هم تلاش می‌کنم با انرژی گزارش کنم و به مردم انرژی مثبت دهم.
با توجه به رفاقتی که میان شما و کشتی‌گیران وجود دارد، وقتی کشتی‌گیری، مسابقه را می‌بازد چه واکنشی نسبت به او دارید؟
حتما بچه‌ها را دلگرم می‌کنم و اصلا به دنبال حاشیه نیستم و اگر یک کشتی‌گیر بد کشتی بگیرد، می‌گویم اتفاقی است که افتاده و روز شما نبوده و کشتی از دستانت خارج شده است. ذات کشتی همین است، حتی اگر کشتی‌گیر ببازد. در گزارشم سعی می‌کنم مردم را دلداری دهم. وقتی بچه‌ها کشتی می‌گیرند و حتی بعد از کشتی گرفتن، با بچه‌ها و مربیان هستم و با آنها صحبت می‌کنم و تلاشم این است که دلداری دهم و کمک کنم برای اعتلای کشتی و ورزش کشورمان. برای این‌که مردم را شاد کنیم، پیروزی‌های ورزش بسیار ارزشمند است و این پیروزی‌ها می‌تواند غرور ملی مردم را بالا ببرد، آنها را شاد کند و امید را در دلشان زنده کند. بنابراین سعی می‌کنم با کشتی‌گیران که با هم رابطه عاطفی داریم و هر دو طرف یکدیگر را دوست داریم، آنها را نیز به شکلی دلگرم کنم و به آنان روحیه دهم.
اما در حال حاضر، تصاویر مسابقات را که از صربستان مشاهده می‌کنیم، این حس را داریم که وقتی شما سمت کشتی‌گیران فرنگی می‌روید و می‌خواهید با آنها گپ و گفت داشته باشید، خیلی تمایل ندارند این اتفاق بیفتد. آیا اختلافی وجود دارد؟
دلیل این که بچه‌ها کم مصاحبه می‌کنند، این است که خسته هستند و استرس دارند. در ضمن این موضوع به خودشان برمی‌گردد که مصاحبه نمی‌کنند، چون مردم می‌خواهند صحبت‌های آنها را بشنوند. بنابراین وقتی مصاحبه نمی‌کنند این فرصت را از خودشان می‌گیرند و شاید زیاد جالب نباشد. در کل فکر می‌کنم به خاطر استرسی است که دارند وگرنه ما با کسی اختلاف نداریم و آنها هم با ما اختلافی ندارند.
با توجه به این‌که مسابقات کشتی آزاد از روز پنجشنبه شروع می‌شود، این مسابقات را شما از آنجا گزارش می‌کنید یا از تهران؟
کشتی‌گیران کشتی آزاد تازه رسیده‌اند و روز پنجشنبه مسابقات‌شان شروع می‌شود و کشتی‌های مقدماتی حسن یزدانی است. پیش‌بینی می‌شود یزدانی به فینال برود و روز جمعه فینالش با تیلور باشد. به نظرم حسن یزدانی این رقابت را می‌برد. ما رقابت سختی با آمریکایی‌ها داریم و آمریکایی‌ها شش مقام قهرمانی جهانی و المپیک دارند و گروه‌شان به شکلی از ما باتجربه‌تر و پرستاره‌تر است. گروه ما جوان است و غیرت و تعصب ایرانی دارد. امیدوارم بتوانیم آنها را شکست دهیم و قهرمان شویم ولی کاری سخت اما با ارزش است.

پیروزی هموطنان
عامل در پاسخ به این سوال که چرا کشتی‌های مقدماتی بیشتر از تهران گزارش شد و شما تعداد محدودی از کشتی‌های فرنگی را گزارش کردید، می‌گوید: کشتی‌های مقدماتی را به خاطر مسائل فنی، همکارانم از ایران گزارش می‌کنند و من فقط رده‌بندی و فینال‌ها را گزارش می‌کنم. رده‌بندی اول مشکل فنی بود که نشد گزارش کنند و کشتی رده‌بندی علیزاده بود که گزارش کردم و متاسفانه باخت و نیمه‌نهایی را که برد برای گرایی گزارش کردم. برنامه این‌گونه است که صبح همکارانم از ایران گزارش می‌کنند و بعدازظهر من رده‌بندی، نیمه‌نهایی و فینال را برای شبکه سه گزارش می‌کنم. امیدوارم گزارش من همراه با پیروزی‌های هموطنان‌مان باشد و بتوانند دل مردم را شاد کنند.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

«پانتولیگ» معجونی از پانتومیم و اطلاعات عمومی!

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، پس از گذشت چهارسال و ۹ ماه از تعطیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.