به «یاغی» آب نبندید!

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، پیگیران سریال‌های نمایش خانگی، می‌دانند نسبت به بقیه محصولات این روزهای این مدیوم، «یاغی» از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و این مورد را می‌توان از واکنش‌های مجازی آن کم وبیش متوجه شد. این سریال ساخته محمد کارت در حالی که از ابتدا با ستاره‌های پرشمار و قصه‌ای جذاب و پرتعلیق، خوب آغاز کرد، در ادامه هم شرایط مناسبی داشت، اما حالا در قسمت‌های نزدیک به پایان، به نظر می‌رسد در یک سراشیبی خودخواسته افتاده است. در حالی که می‌دانیم این مجموعه ماجرای ظهور یک ستاره رشته کشتی را روایت می‌کند و منطقی است که مسابقات کشتی را نمایش دهد ولی می‌بینیم که در ۲-۳ قسمت اخیر، حجم صحنه‌های مربوط به تمرینات و مسابقات کشتی، افزایشی چشمگیر یافته و کم وبیش ریتم سریال را تحت‌ تأثیر قرار داده است. در گزارش پیش رو تلاش شده با آمار و ارقام، به این پرسش پاسخ داده شود که آیا سازندگان «یاغی»، با نمایش صحنه‌های کشتی، به سریال‌شان آب بسته‌اند؟ (این گزارش، بخش‌های مهمی از قصه «یاغی» را لو می‌دهد)
قسمت ۱۶
«یاغی» در قسمت شانزدهم، آغاز مسیر قهرمان قصه‌اش را به سمت مسابقات جهانی روایت کرد و به همین نسبت، حجم بخش‌های مربوط به تمرینات کشتی «جاوید» و هم‌تیمی‌های او کمتر از قسمت‌های مسابقه بود که روند آن را طبیعی نشان می‌دهد. بر اساس بررسی زمان این بخش‌ها، در این قسمت به جز ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه تیتراژ اولیه و ۳.۵ دقیقه تیتراژ پایانی، حدود ۲.۵ دقیقه در طول سریال، به نمایش تمرین‌های «جاوید» و رفقا اختصاص داشت. بنابراین از زمان کل ۵۶ دقیقه‌ای قسمت ۱۶، حدود ۴۷ دقیقه خالص برای سریال باقی ماند که رقمی کاملا طبیعی و منطقی است. نگاهی به دو قسمت بعد، تفاوت را نشان می‌دهد.
قسمت ۱۷

 
سریال محمد کارت در قسمت ۱۷ به مسابقات جهانی کشتی رسید. در حالی که کل این قسمت ۴۹ دقیقه و ۱۳ ثانیه زمان داشت، ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه برای تیتراژ آغاز و ۳.۵ دقیقه برای تیتراژ پایان از آن کم شد که در مجموع برای این قسمت، ۴۲.۵ دقیقه زمان باقی گذاشت. با این حال، این پایان ماجرا نیست. در شروع سفر تیم کشتی به مجارستان، حدود یک دقیقه موزیک ویدئو پخش شد و در زمان دیدار «جاوید» با «ابرا»، حدود ۴ دقیقه و ۱۵ ثانیه به موزیک ویدئوی دیگری اختصاص داشت که با تصاویر رقص عروسک‌ها در خیابان، ترکیب شده بود. در نیمه سریال هم مسابقات کشتی شروع شد و سریال حدود ۸ دقیقه و ۱۵ ثانیه به این بخش‌ها اختصاص داد؛ در حالی که عملاً تنها چند پلان کوتاه از «ابرا» در میان تماشاگران، ارزش دراماتیک داشت و به پیشبرد قصه کمک می‌کرد. در انتهای این قسمت، یک بار دیگر مسابقات کشتی در مرحله‌ای تازه نمایش داده شد که آن جا هم ۴.۵ دقیقه زمان برد. بنابراین در مجموع، مسابقات کشتی و موزیک ویدئوها، حدود ۱۷.۵ دقیقه از قسمت ۱۷ را اشغال کرد. ماند ۲۵ دقیقه خالص که نه تنها نسبت به ۴۷ دقیقه قسمت قبل بسیار کم است، بلکه بدون تردید در مقیاس وضعیت معمول سریال «یاغی» نیز نیست که از قسمت اول، خوش‌ریتم آغاز کرده بود.
قسمت ۱۸
از نظر حجم مسابقات کشتی در کل سریال، قسمت هجدهم «یاغی» نیز مانند قسمت هفدهم آن از آب درآمد؛ با این تفاوت که در مسابقات این قسمت، اتفاق مهمی مثل قهرمانی «جاوید» افتاد که بار دراماتیک دارد. با این حال، پرداختن به متن مسابقه، در این قسمت نیز زیاد به نظر می‌رسد. قسمت ۱۸ سریال «یاغی»، با مسابقه نهایی «جاوید» آغاز شد و از ابتدا، خودش، خانواده‌اش، دوستانش و مربیانش را نمایش داد. این ماجرا تا لحظه پایان مسابقه و قهرمانی او، حدود ۱۶.۵ دقیقه به طول انجامید. سپس سریال به خوشحالی‌ها، اشک شوق «ابرا»، «عاطی» و… و مراسم اهدای مدال پرداخت که در آن، بخش اعظم ترانه مشهور «ای ایران» نیز گنجانده شده بود. این بخش نزدیک به ۶ دقیقه از قسمت ۱۸ سریال را به خود اختصاص داد. با احتساب ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه تیتراژ اول و ۳.۵ دقیقه تیتراژ پایانی، در حالی که این قسمت ۵۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه زمان داشت، اما عملاً زمان مفید آن حدود ۲۳.۵ دقیقه شد؛ اگرچه ذکر این نکته که در این قسمت، اتفاق مهم قهرمانی «جاوید» هم رخ داد که در پیشبرد داستان اهمیت دارد.
کاهش نظرات مثبت سریال
اتفاقاتی که جزئیات آن را خواندید، باعث واکنش تماشاگران هم شد. اعتراضاتی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و بخشی از کامنت‌های صفحه رسمی سریال «یاغی»، به همین بحث برمی‌گردد که عده‌ای از حجم بالای مسابقات کشتی در این قسمت‌های اخیر، ابراز نارضایتی کرده‌اند. جالب این که بر اساس آن چه که در خروجی پلتفرم فیلیمو دیده می‌شود، آمار درصد لایک سریال نیز در قسمت‌های جدیدتر پایین آمده است. در حالی که «یاغی» از قسمت ۱۰ به بعد، به جز در یک مورد (قسمت ۱۲) همواره نمره ۹۵ درصد یا بالاتر از آن را کسب کرده بود، قسمت ۱۷ با نمره ۹۱ درصد و قسمت ۱۸ با نمره ۹۴ درصد، آماری پایین‌تر از قسمت‌های قبل این سریال دشت کرده است که یکی از علل آن را می‌توان همین مسئله دانست. ظاهراً حجم پایین‌تر اتفاقات دراماتیک در قصه قسمت‌های اخیر و بیشتر شدن مسابقات کشتی، به مذاق مخاطبان فیلیمو خوش نیامده است.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

نازنین بیاتی:انگار خدا ما را بغل می‌کند

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، ۱-اولین بار با فیلم سینمایی «دربند» وارد دنیای بازیگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.