باورتان می‌شود بلیت کنسرت به نیم میلیون تومان رسیده باشد؟

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، باورتان می‌شود بلیت کنسرت یک خواننده به نیم میلیون تومان رسیده باشد؟ عجیب آن‌که برخی از خواننده‌ها در برنامه‌های تلویزیونی و پخش‌های زنده اینستاگرامی مدام از عشق خواندن برای مردم می‌گویند؛ اما حالا آن‌قدر قیمت بلیت کنسرت‌هایشان را بالا برده‌اند که بسیاری از مردم را از حضور در برنامه‌هایشان محروم کرده‌اند.

 از دی‌ماه ۱۴۰۰ و آغاز دوران تازه موسیقی ایران حدود دوماه می‌گذرد؛ روزهایی که بیشتر شهرهای کشورمان پس از دو سالِ کرونازده،  فعالیت موسیقی‌شان را آغاز کردند و حتی شیوع امیکرون هم باعث نشد که این فعالیت متوقف شود. تا قبل از دی‌ماه، برگزاری کنسرت فقط در کیش امکان‌پذیر بود که برای سقف فروش بلیت، مبلغی حدود ۴۵۰ هزارتومان تعریف شده بود. اما با زمزمه‌ آغاز کنسرت‌ها در بقیه نقاط کشور هم صحبت از فروش بلیت‌های نیم میلیون تومانی در تهران و سایر نقاط به گوش رسید که با واکنش‌هایی همراه بود. حالا دیگر مبلغ ۴۵۰هزار تومان برای کنسرت‌ها چیز عجیبی نیست و بسیاری از خواننده‌ها در همین محدوده قیمت بلیت می‌فروشند.

بلیت کنسرت‌ها چند بود، چند شد؟

طی دوسال گذشته، کشورمان همراه با رکود اقتصادی ناشی از کرونا، با تورم بالایی دست و پنجه نرم کرده‌است. این شرایط اقتصادی باعث شده قیمت همه کالاهای مصرفی، افزایش چندبرابری داشته باشد. نکته تلخ ماجرا هم آن‌جاست که افزایش نامتعارف هزینه‌ها از سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی کاسته و بیشترین ضربه را به اهالی فرهنگ و هنر وارد کرده‌است. کنسرت‌های نیم میلیون تومانی هم باعث شده است خیلی از خانواده‌ها روی علاقه‌شان به حضور در برنامه‌های شاد موسیقی خط قرمز بکشند. در ادامه به مقایسه قیمت بلیت کنسرت خوانندگان در سال‌های اخیر پرداخته‌ایم.

افزایش قیمت کنسرت هم حباب است؟!

این روزها ارزان‌ترین قیمت بلیت برای حضور در کنسرت خوانندگان مطرح در کیش ۲۰۰ هزار تومان و گران‌ترین آن ۴۵۰هزار تومان است. هرکدام از کنسرت‌ها بسته به زمان برگزاری، شهرت و پرطرفداربودن خواننده‌ها، قیمت بلیت متفاوتی دارند؛ مثلاً قیمت بلیت کنسرت رضا بهرام برای ۲۵ و ۲۶ بهمن از ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان بود. یعنی یک خانواده چهارنفره برای حضور در کنسرت این خواننده نام‌آشنا حداقل باید یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان بپردازد که مبلغ زیادی است. مسعود صادقلو، خواننده‌ای که ۳۰ دی‌ماه ۹۹ اولین کنسرت رسمی خود را در کیش برگزار کرد و آهنگ‌هایش هر روز بیشتر پخش می‌شود، برای ۲۵ بهمن از ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزارتومان بلیت‌فروشی داشت و اشکان خدابنده (اشوان) قیمت بلیت‌هایش در کنسرت‌های بهمن‌ماه از ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان متغیر بود. در تهران و شهرستان‌ها هم این شرایط، تفاوت زیادی ندارد. به عنوان مثال، بلیت کنسرت محسن ابراهیم‌زاده برای ۳ اسفند در تهران از ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزارتومان فروخته شد و کنسرت خنده حسن ریوندی برای روز ۹ اسفند در سالن وزارت کشور تا ۳۹۵ هزارتومان به دست طرفداران این کمدین می‌رسد. هزینه بالای حضور در کنسرت‌ها را باید به هزینه رفت و آمد و احتمالاً حضور در یک رستوران و خوردن یک شام ساده و برنامه‌های متفرقه هم اضافه کرد که با این حساب، شرکت در یک کنسرت ساده حدود ۲ میلیون تومان برای یک خانواده چهارنفره آب می‌خورد! این در حالی است که  قیمت بلیت  کنسرت خوانندگان پرطرفدار پاپ در سال ۹۸ و دوران قبل از کرونا خیلی کمتر بود؛ مثلاً بلیت کنسرت ۲۰ خرداد ۹۸ بهنام بانی بین ۶۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و کنسرت ماکان‌بند بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان فروخته شد. در سال‌های۹۴ و۹۵،  ۹۶ و ۹۷ هم بلیت کنسرت‌ها از حدود ۴۰ هزارتومان تا ۱۳۰هزارتومان بود. برای مثال، بلیت کنسرت هوروش‌بند برای روز ۷ بهمن ۹۶ از ۴۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و بلیت کنسرت محمد علیزاده برای روز ۱۳ اسفند ۹۶ از ۵۵ تا ۱۳۰ هزارتومان فروخته شد.

خواننده‌هایی که گران‌ترین بلیت‌ها را دارند

در روزها و ماه‌های آخر سال، تعداد زیادی از چهره‌های موسیقی، کنسرت برگزار می‌کنند. بعد از دوسال که فعالیت‌های فرهنگی تعطیل بود، استقبال از کنسرت‌ها هم خوب است و خوانندگان هم پشت سر هم برای رزرو سالن‌ها و بلیت‌فروشی اقدام می‌کنند؛ اما بعضی، طرفدار بیشتری دارند و بلیت‌های گران‌تری می‌فروشند و بعضی چندین‌بار زمان بلیت‌فروشی را تمدید می‌کنند تا ظرفیت سالن را پر کنند. برای این‌که گران‌ترین بلیت‌های کنسرت‌ها را استخراج کنیم، باید سقف قیمت کنسرت‌ها را درنظر بگیریم. خواننده‌های مشهور مانند رضا بهرام، رضا صادقی، گرشا رضایی، آرش و مسیح، ناصر زینعلی و… برای کنسرت کیش، سقف مبلغ تعیین‌شده ۴۵۰ هزار تومان را برای برنامه‌هایشان گذاشته‌اند و افرادی مانند محسن ابراهیم‌زاده، علیرضا طلیسچی و مهدی جهانی هم برای کنسرت‌های تهران، سقف مبلغ ۳۹۵ هزارتومان را تعیین کرده‌اند. بهنام بانی هم که اخیراً با فیلم سینمایی «گشت ۳» درخشید، برای کنسرت هتل اسپیناس پالاس تهران که یک هتل لوکس است، سقف خرید بلیت‌های کنسرت را شکسته و مبلغ ۴۱۵ هزارتومان را برای آن تعیین کرده است.

گوشه چشم خواننده‌ها به کنسرت‌های دلاری

 تورم و افزایش هزینه‌های اجاره سالن‌، ابزارهای صوتی و… ناگزیر بلیت کنسرت‌ها را هم گران کرده‌است و در غیر این صورت، برگزاری کنسرت برای برگزارکننده و گروه‌های موسیقی صرفه اقتصادی ندارد. بسیاری از خواننده‌ها از ماه‌ها قبل از رفع محدودیت‌های برگزاری کنسرت در ایران، به خارج از کشور می‌رفتند تا از این راه درآمد ارزی کسب کنند. قیمت بلیت‌ کنسرت‌های خارج از کشور هم قابل مقایسه با کنسرت‌های داخلی نیست. طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، رضا صادقی به استانبول رفت و کنسرت خود را در این شهر تا قیمت ۱۳۰۰ لیر به فروش رساند که هر بلیت آن به ارزش پول ترکیه در آن زمان حدود ۲ میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود. رضا بهرام هم کنسرت‌هایی در وین اتریش، استانبول ترکیه و آمستردام هلند برگزار کرد که قیمت بلیت‌هایش از ۳۹ یورو (معادل تقریبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان)  تا ۱۵۰ یورو (معادل تقریبی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) است و به این افراد باید آرون افشار با کنسرت هزاران نفری در تاجیکستان، علیرضا قربانی با کنسرت در کشور آذربایجان و… را هم اضافه کرد؛ اتفاقی که اگر ادامه یابد، در خروج ارز از کشور و کاهش درآمد اصناف مرتبط با برنامه‌های هنری داخل کشور، تاثیرگذار خواهد بود.

درباره‌ی Admin

همچنین ببینید

صدور قرار جلب به دادرسی برای «تتلو»

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، اطلاعات دریافتی حاکی از این است که برای امیرحسین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.