نوستالژی‌بازی؛ قلقلی، مجید، مرادبیگ و حکایتی

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، این مطلب درباره کاراکترهایی‌ست که از دهه شصت و هفتاد به یادگار مانده و جزو عناصر نوستالژیک متولدین آن دهه‌ها شده است.
 
آقای ملون
 
دهۀ  ۶۰ روز‌هایی که خبر‌ها به بمب، موشک، حمله و… ختم می‌شد برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» برنامه‌ای رادیویی بود که در صبح‌های جمعه از ساعت ۹ تا ۱۲ ظهر برای ساعاتی خنده را به لب مردم می‌آورد.
 
نوستالژی (۱)
 
شادروان «منوچهر نوذری» در برنامه «صبح جمعه با شما» با عنوان نویسنده طنز رادیویی و صداپیشه، در نقش آقای دست و دلباز و آقای ملون حضور داشت.     

آقای دیدنی‌ها
 
برنامه پر طرفدار «دیدنی‌ها» در دهه ۶۰ را هنوز خیلی‌ها به یاد دارند، برنامه‌ای که در دوره کمبود برنامه‌های تلویزیونی به قدری گل کرد که بعد از گذشت ۲۶ سال هنوز هم مجری خوش صدای آن را به نام آقای دیدنی‌ها می‌شناسند و دوست دارند.
 
نوستالژی (۱)
 
«جلال مقامی» از سال ۱۳۶۲ در ۴۲ سالگی با اجرای برنامه تلویزیونی «دیدنی‌ها» به تلویزیون آمد و به‌ مدت ۱۲ سال در روز‌های جنگ و پس از آن در قاب تلویزیون‌های سیاه و سفید چهره متفاوتی به نمایش گذاشت. «جلال مقامی» به دلیل عارضه مغزی سال گذشته مورد جراحی قرار گرفت.

هوشیار و بیدار
 
«هوشیار و بیدار» در شرایط سخت بمباران دهه ۶۰ ساخته شد و یکی از برنامه‌های بسیار موفق شبکه یک سیما در این دهه بود. «هوشیار و بیدار» با ایفای نقش دو هنرمند نامدار، مرحوم «یوسف‌بیک» به عنوان «هوشیار» و همچنین «علیرضا خمسه» به عنوان «بیدار» در دهه ۶۰ روی آنتن می‌رفت.     
 
نوستالژی (۱)
 
«هوشیار و بیدار» مجموعه تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی «محمد اِوَزی» و «صادق عبداللهی» به مدت چهار سال هر جمعه بعد از ظهر از تلویزیون پخش می‌شد. مجموعه «هوشیار و بیدار» در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ در سه نوبت تولید و پخش شد.

رضا خوشنویس
 
مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» اثر سترگ علی حاتمی روایت زندگی رضا خوشنویس است که در گذشته عامل ترور کمیته مجازات بوده و پس از فروپاشی این کمیته به مشهد گریخته، توسط مفتش برای اعتراف و در اختیار دادن ثروتش تحت فشار قرار می‌گیرد.
 
نوستالژی (۱)
 
مرحوم «جمشید مشایخی» توانایی ذاتی اش در ساختن نقش را با ایفای نقش «رضا خوشنویس» سریال «هزاردستان» در دهه ۶۰ به رخ می‌کشد. شخصیت رضا تفنگچی (خوشنویس) در این مجموعه تلویزیونی به گفته خود حاتمی تلفیقی است از عمادُالکُتاب قزوینی، میرزا رضا کلهر و کریم دواتگر!

مخمل
 
اواسط دهه‌ی ۶۰ روز‌های جمعه ساعت ۱۱، پخش ترانه‌ی «خونه مادر بزرگه هزار تا قصه داره..»، بسیاری از کودکان را پای تلویزیون‌ها می‌کشاند. «خونه مادر بزرگه» زمان موشک باران ساخته شد. بامزه‌ترین شخصیت سریال که پیراهن نارنجی و جلیقه قهوه‌ای به تن داشت و مدام توی ایوان چرت می‌زد، مخمل بود که «عادل بزدوده» آن را ساخت، «مریم سعادت» رنگش کرد و به جای او «بهرام شاه محمد لو» حرف می‌زد.
 
نوستالژی (۱)
 
سریال ماندگار «خونه مادر بزرگه» که با عنوان «مخمل» هم شناخته می‌شد، محصول سال ۱۳۶۶ است و یکی از پرطرفدار‌ترین کار‌های عروسکی در طول تاریخ تلویزیون ایران محسوب می‌شود.
 
 

سطان و شبان

 
مجموعه تلویزیونی «افسانه سلطان و شبان» یکی از سریال‌های محبوب دهه ۶۰ تلویزیون در ژانر کمدی تاریخی است که «داریوش فرهنگ» و «مهدی هاشمی» به اتفاق یکدیگر فیلمنامه این سریال را در قالب افسانه‌ای کهن نوشته و «فرهنگ» آن را کارگردانی کرد.
 
نوستالژی (۱)
 
در این مجموعه  «مهدی هاشمی» نقش «سلطان» و «شیرزاد شبان» را ایفا می‌کرد.

آتقی
 
سریال «آینه عبرت»، از اولین سریال‌هایی بود که به سری دوم رسید. فصل اول آن که یک داستان یک خطی داشت بین سال‌های ۶۷ و ۶۸ توسط «علی نقی لو» و فصل دوم آن بین سال‌های ۶۸ تا ۷۰ توسط «محسن شاه محمدی» کارگردانی شد.
 
نوستالژی (۱)
 
یکی از نکات قابل توجه در شخصیت پردازی «آتقی» این بود که تصویر مطلقا سیاه از او ارائه نمی‌شود و در کنار اعتیاد به عنوان یک خصیصه منفی، خصائل انسانی هم در او دیده می‌شد. جنس بازی «جواد گلپایگانی» در نقش آتقی با آن لحن صحبت کردن و شیوه راه رفتش، به این کاراکتر هویت بخشید.
 
«آتقی» معروف سریال آینه عبرت بعد از گذشت چند دهه از پخش این سریال هنوز محبوب است. «گلپایگانی» از سال ۸۰ تا ۹۳ پشت میله‌های زندان بود.

سمندون
 
«سمندون» سریالی به نویسندگی و کارگردانی «ناصر هاشمی» است که در سال ۱۳۷۳ تولید و در سال ۱۳۷۴ از تلویزیون پخش شد. داستان سریال در مورد یک بچه غول به نام «سمندون» است که در زیر زمین خانه ای قدیمی زندگی می‌کند. در منزل عمه زیرزمین اسرارآمیزی وجود دارد که برادرزادهٔ عمه می‌خواهد از آن استفاده کند.
 
نوستالژی (۱)
 
شخصیت «سمندون» در این سریال باتوجه به ظاهر وحشتناکش تبدیل به کابوس بچه‌های دهه شصت شده بود. شادروان «رشید اصلانی» بازیگر نقش سمندون بود.
میرزا کوچک خان
 
با اینکه فیلم و سریال‌های متعددی طی دهه‌های گذشته در روایت زندگی «میرزا کوچک خان جنگلی» و نهضت وی ساخته شده، اما با این حال و پس از گذر سه دهه، سریال «کوچک جنگلی» هنوز هم موفق‌ترین و به یادماندنی‌ترین آنهاست.
 
نوستالژی ۲
 
آن زمان نام سه سینماگر بنام همچون «حاتمی»، «تقوایی» و «شهنواز» به میان آمد و «تقوایی» فیلمنامه را به رشته تحریر درآورد. اما در نهایت قرعه‌ی ساخت این مجموعه به نام «بهروز افخمی» درآمد و با بازنویسی فیلمنامه براساس کتاب «سردار جنگل» نوشته «ابراهیم فخرایی» مجموعه‌ای ماندگار و ارزشمند را تولید کرد. بازی درخشان «علیرضا مجلل» از نگاه منتقدان و مخاطبان بهترین نقش آفرینی این شخصیت تاریخی است.

قلقلی و عمو قناد

 
یکی از آن برنامه‌های تلویزیونی دهه‌ی۶۰ «بازی، شادی، تماشا» بود که پسر بچه‌ای با کلاه و لباس‌هایی رنگارنگ در قاب تصویر ظاهر می‌شد و در کنار عمو قناد که خیلی جوان بود، بازی می‌کرد. «قلقلی» شخصیت دوست داشتنی که خیلی قلقلکی بود و با ایما و اشاره و حرکات دست و صورت پیام خود را منتقل می‌کرد.
 
نوستالژی ۲
 
«شهرام لاسمی» در نقش قلقلی بازیگر دهه شصت است، که فعالیت‌های خودش از شبکه دو سیما آغاز کرد و کارش را در حوزه کودک سال‌ها ادامه داد.

مراد بیگ 

 
«روزی روزگاری» داستان راهزنی معروف به نام «مرادبیگ» را روایت می‌کند که در نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح می‌شود و توسط یک خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا می‌کند.
 
نوستالژی ۲
 
سریال «روزی روزگاری» هر هفته از شبکه یک سیما پخش می‌شد، اما در هفته‌های اول نتوانست مخاطب را با خود همراه کند و از زمانی که «خالو شعبان» در داستان می‌میرد، جذابیت داستان برای مخاطبان چندین برابر می‌شود. «خسرو شکیبایی» در نقش «مراد بیگ» یکی از متفاوت‌ترین و درخشان‌ترین کاراکتر‌های تلویزیون را خلق کرد.  

آقای حکایتی 

 
«زیر گنبد کبود» که با عنوان «آقای حکایتی» نیز شناخته می‌شد یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی بود که ویژۀ کودکان و نوجوانان دهۀ شصت ساخته شد.
 
نوستالژی ۲
 
داستان‌های مجموعه تلویزیونی «زیر گنبد کبود» توسط «ایرج طهماسب» و «راضیه برومند» نگارش شد؛ ضمن اینکه کارگردانی این مجموعه را نیز «بهرام شاه محمدلو» و «ایرج طهماسب» بر عهده داشتند. در این برنامه «بهرام شاه محمدلو» در نقش آقای حکایتی به ایفای نقش می‌پرداخت. آخرین سریال پخش شده از «بهرام شاه محمدلو» خانواده دکتر ماهان است.
 
 
 

اسد خمارلو 

 
«آرایشگاه زیبا» به کارگردانی «مرضیه برومند» سریالی خانوادگی است که در سال ۱۳۷۲ پخش شد و ماجرای تلاش آرایشگری به نام آقا اسد برای تشکیل خانواده بود.
 
نوستالژی ۲
 
یک آرایشگر میانسال با قامتی متوسط و مو‌هایی کم‌پشت، اما مرتب و سبیل‌هایی آنکادرشده و روپوش سفید و تمیزی که هر روز با ورود به آرایشگاه به تن می‌کرد. «رضا بابک» شخصیت اصلی سریال با چهره‌ای معصوم، مأخوذ به‌حیا و اغلب درمانده و البته خنده‌های ریز و بامزه‌اش به خوبی توانست ویژگی‌های شخصیتی «اسد خمارلو» را در نقش منعکس کند.

مجید

 
سریال «قصه‌های مجید» و شخصیت دوست‌داشتنی مجید بخشی از خاطرات و نوستالژی متولدین دهه شصت و هفتاد است. «مهدی باقربیگی» بازیگری که برای حضور در سریال قصه‌های مجید مشهور است.
 
نوستالژی ۲
 
«کیومرث پوراحمد» نویسندگی، تدوین، تهیه‌کنندگی و کارگردانی این مجموعه را برعهده داشته است. او این سریال را بر اساس کتابی به همین نام از «هوشنگ مرادی کرمانی» به تصویر کشیده است. موسیقی این سریال را نیز «ناصر چشم‌آذر» ساخته است.

آقای نیکی

 
در سال های دهه‌ی هفتاد آیتم‌های طنز که همه‌ی آن‌ها تولیدی بود شب‌ها بعد از اخبار پخش می‌شد. یکی از آن برنامه‌ها «جنگ شب» بود.
 
نوستالژی ۲
 
یک قاب تلویزیون بود و یک آقا نیکی! با آن کیف کوچک و دست دادن‌های هیجان زده اش. شخصیتی با تکیه کلام محاوره‌ای خاص و بازی‌هایی متفاوت در آیتم‌های کوتاه حاضر می‌شد. «امیر نیکیار» نقش «آقای نیکی» را ایفا می کرد.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

«پانتولیگ» معجونی از پانتومیم و اطلاعات عمومی!

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، پس از گذشت چهارسال و ۹ ماه از تعطیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.