به گزارش کافه ستاره، آرمان امامبخش ضمن تایید خبر درگذشت محمدعلی کشاورز، اعلام کرد پیشکسوت سینما و تلویزیون، ساعتی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری های ناشی از نارسایی کلیوی از دنیا رفت.
امام بخش، پیرامون زمان و مکان تشییع پیکر هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط بیماری کرونا قرار داریم، هنوز برنامه زمان و مکان تشییع پیکر محمدعلی کشاورز مشخص نیست.
بنا بر این گزارش محمدعلی کشاورز متولد ۲۶ فروردین ماه ۱۳۰۹ در اصفهان است و یکی از چهرههای ماندگار، بدون تکرار و بیجانشین تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران به شمار می رود.
امسال همزمان با تولد ۹۰ سالگی کشاورز، جوایز و یادگاریهای این هنرمند پیشکسوت کشورمان به موزه سینما اهداء شد.
کشاورز ایفای نقش در بیش از ۱۰۰ اثر در ژانرها و مدیوم های مختلف را در کارنامه خود دارد و دهه ۷۰ اوج بازیگری این هنرمند توانا به شمار می رود.
کشاورز به دلیل بازی در نقشها و ژانرهای مختلف و همکاری با کارگردانانی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی، ابراهیم گلستان، فرخ غفاری، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و عباس کیارستمی، کارنامهای پربار و متنوع دارد.
آنچه فیلمسازان مختلف را به همکاری با کشاورز ترغیب میکند، توانایی و انعطاف و درک و تحلیل درست نقش و فضای اثر است. او قدرت غریبی در بازی بیرونی و جلوه گرانه و بازی طبیعی و بیاغراق و واقعگرا دارد.
در آثار علی حاتمی به ویژه در «هزاردستان» به نقش شعبون استخونی و در «مادر» به نقش محمدابراهیم، بهخوبی بهره برده شد.
همچنین کشاورز در کارنامه خود همکاری با برخی بازیگران بزرگ سینمای جهان هم دارد. این بازیگر در فیلمهای بینالمللی همچون «کاروانها» و «صحرای تاتارها» به ترتیب با چهرههایی چون آنتونی کویین و ماکس فون سیدو همبازی بوده است. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران است.
محمدعلی کشاورز در آخرین گفتوگوی خود پیرامون جایگاه «مادر» گفت: مادر یکی از باارزشترین موجودات بر روی زمین است به همین دلیل خیلی خوب است که جشنوارهای به صورت مستقل برای مادر برپا میشود، زیرا تا به امروز به ندرت فعالیت فرهنگی آن هم به صورت تخصصی برای مادر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: جایگاه مادر آنقدر بالا است که هرچه برای آن انجام دهیم باز هم کم است. با اینکه سالهاست مادرم از دنیا رفته است، اما همیشه او را در کنار خودم حس میکنم و همه جا با من است.
کشاورز بیان کرد: تا به امروز فیلمها و سریالهای زیادی با موضوع مادر ساخته شده است، اما هیچ کدام مانند فیلم «مادر» علی حاتمی ماندگار نشده است، زیرا با توجه به اینکه علی حاتمی مادر خود را ندیده بود و خودش این غم را کشیده بود میدانست که چگونه باید به این موضوع بپردازد.
وی ادامه داد: تا به امروز هیچ کارگردانی مانند علی حاتمی ندیدم و فکر نمیکنم دیگر در سینمای ایران کارگردانی مانند او بیاید. مرحوم حاتمی از نظر فرهنگ و ادب شاخص بود و فیلمهایی که ساخته است خود گویای این مساله است.
کشاورز اظهار کرد: علی حاتمی زود از بین ما رفت، اما فیلمی ساخت که در تمام طول تاریخ سینمای ایران ماندگار شد و با ساخت فیلم «مادر» خودش هم ماندگار شد.
بازیگر نقش محمد ابراهیم در فیلم «مادر» افزود: برای من باعث افتخار است که توانستم در فیلم علی حاتمی ایفای نقش کنم. محمدابراهیم در این فیلم فرزندی بود که نمیتوانست احساسات عاطفی اش را نسبت به مادرش بروز دهد، اما مادرش را خیلی دوست داشت و به او عشق میورزید.
وی اضافه کرد: نقش من در فیلم مادر فرزندی بود که نسبت به فرزندان دیگر عاصی و سرکش بود، اما با اینحال میخواستم نشان بدهم که شخصیت مادر آنقدر والا و قداست دارد که هر فرزندی با هر نوع تربیت و رفتاری به او عشق میورزد.
وی در خصوص وضعیت سینمای امروز ایران گفت: من حتی تلویزیون هم ندارم و بیشتر مطالعه میکنم چه برسد به این که بخواهم به سینما بروم، اما آنچه که از دوستان میشنوم سینما حال خوبی ندارد.
وی به جوانان علاقهمند به عرصه بازیگری اشاره کرد و گفت: یک جوان اگر به عرصه بازیگری علاقه دارد و میخواهد وارد این عرصه شود باید کشور خود و فرهنگ اصیل کشور خود را به خوبی بشناسد، باید لهجهها، نوع زندگی و جای جای کشورش را بشناسد و درباره آن مطالعه کند تا بتواند در کار خود ماندگار شود.
محمد ابراهیم فیلم مادر تصریح کرد: متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از تهیه کنندگان سینما بدون هیچ ضابطه ای فقط با پول و بسنده کردن به ظاهر و زیبایی، جوانان را وارد عرصه سینما می کنند و با این کار هم به جوانان و هم به عرصه سینما لطمه وارد می کنند.
کشاورز خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سینمایی با بازیگران ماندگار داشته باشیم باید کارشناسانه عمل کنیم نه اینکه فقط به فکر ساخت یک فیلم باشیم و بس.