گفت‌وگو با فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در سالروز تولدش

به گزارش کافه ستاره، فاطمه گودرزی عوض نشده، شاید روزگار عوض شده باشد، شاید شرایط تغییر کرده باشد، شاید در این چند سالی که این بازیگر را می‌شناسم، او گاهی در اوج بوده و گاهی آرام به کارش ادامه داده و هر وقت نقش خوبی به او داده‌اند، تلاش کرده به بهترین شکل اجرایش کند اما خلق و خو و و آنچه به سبک زندگی و مرام یک آدم بستگی دارد، در گودرزی تغییر نکرده. همه اینها باعث شده تا شخصیت او را دوست داشته باشم، آهسته و پیوسته رفتنش را دوست دارم، بدون حاشیه کار و زندگی‌ کردنش را دوست دارم.
آن زمان‌ها که گوشی‌های همراه باب نبود و به فراوانی امروز نبود ما شماره تلفن خانه بازیگران را داشتیم. یادم هست هر زمان شماره خانه‌اش را گرفتم اگر بود، جواب سوالاتم را داد. با حوصله؛ نه‌گفت شما شماره خانه مرا از کجا پیدا کرده‌اید؟ نه‌گفت خانم من در حال استراحتم و نه هیچ اما و اگر دیگری. مثل الان که هر زمان به او تلفن کرده‌ام اگر وقت داشته و سر صحنه و پلان نبوده، جوابم را داده، مثل گذشته مهربان و صبور و مودب. منی که سال‌هاست به مناسبت‌های مختلف با این بازیگر در تماس بوده‌ام، می‌دانم ثبات شخصیت او چقدر دوست داشتنی و قابل احترام است.
اولین‌بار که او را از نزدیک دیدم در یک جشنواره بود که در جزیره کیش برگزار می‌شد (یادم نیست کدام جشنواره) سینماگران زیادی بودند، از میان آنها فریماه فرجامی را یادم هست، درست آن دوره‌ای بود که داشت به مرز نابودی نزدیک می‌شد و من شگفت‌زده نگاهش می‌کردم که آن‌ همه زیبایی و وقاری که در فیلم‌های پرده آخر و سرب از او دیده بودم، الان کجاست؟ زنده‌یاد عسل بدیعی هم بود. با چشمانی غمگین، با همسرش فریبرز عرب‌نیا آمده بود. عرب‌نیا مدام می‌رفت غواصی و بدیعی همه وقتش را با دیگر مهمان‌ها پر می‌کرد. یادم هست یک روز دیدمش تنها رو به دریا نشسته بود، خیره به افق انگار نه چیزی می‌دید و نه چیزی می‌شنید. فاطمه گودرزی هم بود. با‌انرژی، خوش‌تیپ، نجیب و به غایت مهربان. چنان با من -که تا حالا او را ندیده بودم-گرم گرفت که انگار سال‌هاست مرا می‌شناسد. بازیگری با این حجم از روابط عمومی اجتماعی بی‌نظیر بود و حالا می‌گویم ثبات شخصیت او بی‌نظیر است، سال‌هاست او را می‌شناسم و بارها و بارها با او هم‌صحبت شده‌ام.

مهربانِ دوست‌داشتنی
دیروز که به گودرزی تلفن کردم، در چند لحظه کوتاه اولیه و سلام و احوالپرسی همه خاطراتی را که از او دارم در ذهنم مرور شد. صدایش از پشت تلفن مرا برد به جزیره کیش و اولین سلام و احوالپرسی که با هم داشتیم. سال‌ها گذشته اما او همچنان با انرژی ست. همچنان مهربان است و حالا ۵۵سالگی را تمام کرده، اعتماد به نفسش آنچنان است که از کلماتش می‌فهمم از مسیری که در این سال‌ها طی کرده، راضی است و الان حالش خیلی خوب است، حال خوبی که آرزوی همه ماست.
وقتی از او حس و حالش را درباره روز تولدش می‌پرسم، می‌گوید: عالی ! از چند روز قبل همین‌جوری پیام‌های تبریک به من می‌رسد و مسلما با این همه حس خوب و انرژی مثبت حال منم خوب می‌شود.
می‌گویم به تیرماهی‌ها صفات زیادی را نسبت می‌دهند، احساساتی، تند مزاج، خرج و دخل معقولانه و … آیا شما این صفات را دارید؟ می‌خندد و می‌گوید: بیشترش را دارم اما سرم زیاد توی حساب و کتاب نیست! اما این که می‌گویند تیرماهی‌ها خوش قلب هستند و با انرژی و مهربان را قبول دارم.

میانسالی بهترین دوره زندگی است
می‌گویم، خانم گودرزی برای ما همان بازیگر جوانی است که در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ درخشید و یک‌سری از بهترین نقش‌ها را بازی کرد، اما الان می‌شنویم این بازیگر مادر شوهر شده ….
با خنده حرفم را قطع می‌کند…؛ «هر چند قرار است مادر شوهر شوم اما هنوز جوانم، با دختر و پسر جوانم ورزش می‌کنم و همان انرژی که آنها دارند را من هم دارم. پیری یا میانسالی برای هر کسی تعریفی دارد و قرار داد ذهنی است.به باور من میانسالی آدم‌ها چه خانم چه آقا بهترین دوره زندگی است.اما چون خانم‌ها حساس‌ترند این را می‌گویم که اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای این دوره داشته باشند، بهترین دوره زندگی خواهد بود، ورزش، بهترین روش برای شاداب نگه داشتن جسم و بالا بردن روحیه است.هیچ بهانه‌ای را هم برای ورزش نکردن قبول ندارم. باشگاه نمی‌توانید، بروید در خانه که می‌توانید ورزش کنید، پیاده‌روی که بهترین ورزش و کاملا مجانی است.
برنامه‌ریزی بهترین راه با انگیزه ماندن است.حتما نباید یک کار بزرگ و مهم انجام داد، آشپزی کنید، غذاهای خوشمزه بپزید و در پخت آنها خلاقیت داشته باشید.نگهداری گلدان در خانه که اما و اگر ندارد.
همراهی با دیگران و تا جایی که امکان دارد کمک به دیگران که از دست همه ما ساخته است. دوست داشتن دیگران و محبت کردن به آنها حال‌خودمان را هم خوب می‌کند.مگر نمی‌گوییم از هر‌دست بدهی از همان دست هم می‌گیری؟ محبت کنید تا محبت ببینید. دوست داشته باشید تا دوستتان داشته باشند.شبکه‌های اجتماعی همان‌قدر که می‌تواند مخرب باشد، مفید هم می‌تواند باشد. سال‌هاست در اینستاگرام فعالم، محبتی که از این فضا از مردم می‌گیرم بی‌نظیر است.حالم را خوب می‌کند.تا حالا نشده پستی به اشتراک بگذارم که به من حمله کنند. مراقبم با عکس یا متنی در شرایطی که می‌دانم مردم آسیب‌پذیر شده‌اند، آنها را عصبانی نکنم.همیشه کنار مردم بوده‌ام و هیچ‌وقت بین خودم و آنها مرزی و خطی قرار نداده‌ام. دوستشان دارم،دوستم دارند.برای همین است به قطع و یقین می‌گویم، محبوبیت مهم‌تر از شهرت است، هیچ‌وقت دنبال شهرت نبوده و نیستم.»
​​​​​​​
خودم را محکوم نمی‌کنم
از گودرزی می‌پرسم الان اگر به گذشته نگاه کنید، کاری را پیدا می‌کنید که بگویید ای‌کاش در آن زمان انجامش نمی‌دادم یا آن حرف را نمی‌زدم؟
می‌گوید: «همه ما در زندگی اشتباهاتی داریم، اما نکته اینجاست که بپذیریم در آن زمان و در آن شرایط بهترین عمل و عکس‌العمل را داشته‌ایم. شاید الان به نظرمان اشتباه باشند، اما مسلما در آن زمان خاص کار درست را انجام داده‌ایم؛ بنا به شرایط.اشتباه داشته‌ام اما خودم را محکوم نمی‌کنم و بی خود و بی‌جهت به خودم برچسب‌های منفی نمی‌زنم.»

ثبات شخصیت فاطمه گودرزی را دوست دارم. از آن آدم‌هایی است که از همان اول سنگ بنا را درست گذاشته، هر جا لازم بوده اصلاحاتی انجام داده اما زیربنای رفتار شخصی و کاری‌اش درست بوده. تولدتان مبارک خانم گودرزی

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

«پانتولیگ» معجونی از پانتومیم و اطلاعات عمومی!

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، پس از گذشت چهارسال و ۹ ماه از تعطیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.