شهرزادی‌ها علیه رضوی شکایت می‌کنند؟

به گزارش کافه ستاره،در یکی دو روز گذشته فضای رسانه‌ای-هنری بشدت تحت‌تاثیر ادعاهای یک روزنامه درباره عوامل و دست‌اندرکاران فیلم‌ها و سریال‌هایی قرار گرفته که از نظر مالی بستگی‌ها و ارتباطاتی با چهره‌های دادگاهی‌شده اخیر ازجمله متهمان بانک سرمایه داشته‌اند. فیلم‌ها و سریال‌هایی چون شهرزاد، مصادره، خوب بد جلف، میلیونر میامی، مغزهای کوچک زنگ‌زده، شاه‌گوش، ماه‌تی‌تی، خوک، ابد و یک روز و…؛ که یا با سرمایه‌گذاری یا تهیه‌کنندگی و حداقل اسپانسرینگ سیدهادی رضوی و محمد امامی ساخته شده‌اند.
گزارشی که روزنامه اصولگرای فرهیختگان درباره‌ پول‌های دریافتی سلبریتی‌ها از متهمان بانک سرمایه منتشر کرد، درنهایت با این نتیجه‌گیری به اتمام رسیده بود که «بازیگران و دیگر عواملی که در پروژه‌هایی با منابع مالی مشکوک حضور داشته‌اند، باید تمام دریافتی‌هایشان را عودت دهند»؛ که این امر واکنش‌ها و بحث‌های بی‌پایانی را در فضای مجازی موجب شد، ازجمله نظرات موافق و مخالفی که بر این عقیده بودند که «مگه حضرت علی نگفته که پول بیت‌المال باید برگرده، حتی اگه اونو کابین زنان‌شون کرده باشن» یا «بازیگر کارشو کرده و دستمزدشو گرفته. به اون چه ربطی داره که سرمایه‌گذار پولو از کجا آورده. یعنی مثلا سلمونی محل آقایون هم باید دستمزدی رو که از ایشون گرفتن باید برگردونن؟»
این پرسش می‌تواند از نگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت، پاسخ‌های مختلف داشته باشد. رسول کوهپایه‌زاده، حقوقدان و وکیل دادگستری عقیده دارد که «تمام این پول‌ها به علت تحصیل‌شان از منابع نامشروع باید به خزانه برگردند و عوامل فیلم‌ها شکایت جداگانه‌ای تنظیم کنند و از امثال امامی و رضوی بخواهند تا پول‌شان را از منبعی مشروع پرداخت کنند.» علی نجفی‌توانا، عضو کانون مرکزی وکلا نیز می‌گوید که «این پول‌ها تا جایی که دستمزدها متعارف بوده، لازم نیست برگردد، اما حد بالاتر از عرف قراردادهای قانون کار باید به خزانه مسترد شود»؛ که خود این ادعا و به‌خصوص مبحث «عرف قراردادهای قانون کار» واکنش‌های بامزه بی‌شماری را موجب شد: «یعنی شهاب حسینی که گفته می‌شود ماهی صدوبیست‌میلیون گرفته، باید صدونوزده میلیونش را برگرداند و تنها یک‌میلیون و صدهزار تومان حلالش است!»
برای رسیدن به پاسخ این پرسش که تکلیف ستارگان و بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، لیلا حاتمی، نوید محمدزاده، طناز طباطبایی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار و هومن سیدی در قبال دریافتی‌هایی که از شماری از پرسروصداترین پروژه‌های نمایشی این سال‌ها داشته‌اند، چیست؛ با کاوه راد تماس گرفته‌ایم، وکیل دادگستری و حقوقدانی که حضور پررنگش در فضای مجازی و واکنش‌های به‌موقعش به رخدادهای فرهنگی-هنری روز نشان از دغدغه‌هایش در این زمینه دارد. او همچنین ظاهرا وکیل خانه موسیقی نیز هست…
جناب راد؛ در مورد متهمان بانک سرمایه، یک‌سری از رسانه‌ها ادعا کرده‌اند عوامل و بازیگران پروژه‌های مرتبط با ایشان باید دریافتی‌هایشان از این پروژه‌ها را عودت دهند. آیا این گفته‌ها مبنای حقوقی منطقی دارد؟
نکته مشخص این است که باید رابطه مستقیم وجود داشته باشد میان مالی که به‌صورت نامشروع کسب شده و پولی که سرمایه‌گذاری شده در تولید این سریال‌ها…
خب این را چه ‌کسی می‌تواند تشخیص دهد؟
قطعا تشخیص این قضیه با قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده است.
تاکنون مشابه چنین پرونده‌ای در سیستم قضائی ما وجود داشته؟
بله. مثلا همین اواخر در پرونده آقای هدایتی با توجه به این‌که مشخص شده بود بخشی از پول‌هایی که آقای هدایتی به فوتبالیست‌ها پرداخت کرده، منشأشان مستقیما سیستم بانکی کشور بوده، خاطرم هست که نماینده دادستان در دادگاه اعلام کرد که همه این فوتبالیست‌ها موظفند آن پول‌ها را پس بدهند.
در مورد آقای سیدهادی رضوی و امامی آیا چنین رابطه‌ای قطعی شده؟
داشتم همین را می‌گفتم که در مورد و مسأله پرونده آقای امامی و رضوی هنوز دادستان موضع‌گیری نکرده و به‌ نظر می‌آید تاکنون مدارک قطعی دال بر این‌که پول‌های مربوط به پروژه شهرزاد یا سریال‌ها و فیلم‌های دیگر، از همین محل تامین شده باشد، کشف نشده است.
اگر مشخص شود چه؟ طبق ادعاهای اخیر باید عوامل سریال‌ها این دریافتی‌ها را عودت دهند؟
قطعا. مسلما اگر مشخص شود که مبنای سرمایه‌گذاری در این فیلم‌ها و سریال‌ها به‌صورت مشخص همان پول‌ها بوده، حتما باید دادستان در قضیه ورود پیدا کند تا مبالغی که به عوامل پرداخت شده، به بیت‌المال اعاده شود…
جناب راد؛ این یک بار اضافه بر دوش این عوامل نمی‌گذارد؟ بگذارید ساده‌تر بگویم به یک بازیگر پیشنهاد می‌شود در پروژه‌ای بازی کند و او هم قبول می‌کند و کارش را هم به نحو احسن انجام می‌دهد و دستمزدش را نیز از بابت ایفای نقشش می‌گیرد. حالا چرا باید او پولی را که برای حسن انجام کار گرفته، عودت دهد؟ چگونه می‌توان از او انتظار داشت موقع گرفتن پیشنهاد برود انواع و اقسام تحقیقات و راستی‌آزمایی‌ها را انجام دهد، تا شاید سرمایه‌گذار از سرمایه مشکوک استفاده کرده باشد…
مسلما آن کسی که با حسن‌نیت بوده و مشخص شده که ایشان نقشی در تحصیل اموال نداشته و تنها با حسن‌نیت آمده و قراردادی بسته و کارش را کرده، حسابش جداست. بیشتر صحبت‌ها درباره کسانی است که با پول بیت‌المال توانسته‌اند شهرت و اعتبار و احترام برای خودشان به‌دست آورند و در جامعه هنری رفت‌وآمد کنند. آقای رضوی و امامی به‌هرحال بخش زیادی از شهرت‌شان را مدیون جریان رسانه‌ای سریال شهرزاد و فیلم‌های پرتعدادی هستند که در آن دوره کار کردند. نکته مهم این است که این پول‌ها باید اعاده شوند و نمی‌شود که شما از پول مردم و فرهنگیان فیلم و سریال بسازید و شهرتش را ببرید و ضررش را هم افراد و جریان دیگری ببرند.
بازیگران شهرزاد، اما بیشترشان سابقه‌ای محترم و معتبر در سینمای ایران دارند و در بهترین آثار این سینما بازی کرده‌اند، در شرایط فعلی چه‌ کاری از آنها برمی‌آید؟
ستارگان این کار که خیلی‌هایشان ستارگان خوشنام سینما هستند و هرگز اطلاعی از منشأ این پول‌ها نداشته‌اند، خب اینها حتی اگر هم مجبور شوند، دریافتی‌‎هایشان را بازگردانند و به بیت‌المال عودت دهند، حتما می‌توانند علیه سرمایه‌گذاران پروژه طرع دعوی کنند و خسارت‌های ناشی از عدم انجام تعهدات از سوی طرف مقابل را مطالبه کنند، یعنی این قانون به این معنا نیست که کارگردان یا بازیگری که در عین حسن‌نیت فیلمی را بازی کرده، دچار مشکل شود و زحمتش بی‌اجرت بماند. اما به‌هرحال یک پولی از بیت‌المال کشور، از بانک کشور، از صندوق ذخیره فرهنگیان یا هر جای دیگری خارج شده و در یک محل نادرستی سرمایه‌گذاری شده و باید به محل خودش برگردد دیگر. یک بار دیگر می‌گویم که آن هنرمندی هم که با صداقت آمده و قراردادی بسته، او هم می‌تواند طرع دعوی علیه آقای امامی و رضوی کرده و مطالبات خودش را زنده کند.
پس با این اوصاف یعنی عودت دریافتی‌های عوامل سریال‌ها قطعی شده؟
نه. این امر یک پیش‌شرط خیلی مهم دارد و آن این است که دادستان باید تشخیص دهد بین پولی که در سریال‌ها هزینه شده، با پولی که از صندوق ذخیره فرهنگیان برداشت شده، ارتباط مستقیم وجود دارد یا خیر. تاکنون درمورد بازیگران و سازندگان سریال شهرزاد دادستان چنین حرفی را نزده و به‌ نظر می‌آید هنوز این ارتباط مستقیم از نظر دادستان برقرار نشده است. 

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

مارال بنی آدم:سیمرغ‌، وسواسم را بیشتر می‌کند

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، مارال بنی‌آدم فعالیتش را از اوایل دهه۹۰ با حضور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.