گفت‌وگو با مجتبی جباری داور و مربی برنامه «ستاره‌ساز» / بهترین‌ها را به اروپا می‌فرستیم

به گزارش کافه ستاره،۱۵ سال قبل بود که طرفداران استقلال جوانی ترکه‌ای و سفیدرو را به عنوان همه کار خط میانی تیم‌شان شناختند. جوانی که شاید فیزیک قابل قبولی برای جنگندگی‌های وسط زمین نداشت، اما ذهن زیبایش کاری می‌کرد که قدرت بدنی‌اش دغدغه کسی نباشد و همه او را با لقب زیدان آسیا بشناسند. آن جوان مجتبی جباری بود و خیلی زود توانست دل هواداران استقلال وتیم ملی را ببرد. جباری سال ۹۳ از بازی‌های ملی و سال۹۶ از فوتبال خداحافظی کرد. او همواره در مصاحبه‌هایش از دغدغه تربیت نسل جدید فوتبالسیت‌ها و یک آکادمی خوب حرف می‌زد و حالا این شرایط برایش فراهم شده تا به عنوان داور و مربی در برنامه ستاره‌ساز شرکت کند.
نویسنده : زهرا دمزآبادی
 داوری برنامه «ستاره‌ساز» چطور  پیش می‌رود؟
نقش من در این برنامه فقط داوری نیست و ما زمان‌هایی را به رفتن به شهرستان‌ها برای انتخاب یک سری از افراد با استعداد در گوشه و کنار کشور اختصاص می‌دهیم. ساخت این برنامه فرصت خوبی برای دیده شدن جوانان با انگیزه و با استعداد بود. همچنین ما در طول برنامه نیز با کسانی که انتخاب کرده و در تیم ما هستند تمرین می‌کنیم و رقابت وجود دارد. در برنامه «ستاره ساز» برای ما مهم استعداد بازیکنان است و چیدمان ما در کیفیت بازی آنها در ادامه تاثیر گذار خواهد بود.
معیارهایتان برای رد یا انتخاب یک استعداد چیست؟
با توجه به این‌که بار اولی است که این استعدادیابی در حوزه فوتبال اتفاق می‌افتد، شاهد یک‌سری بی‌تجربگی‌ها هستیم که با نقاط ضعف و قوت همراه است و باید طی زمان این نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم. هر آن‌که در رنج سنی اعلام شده از نظر ما توانایی یک فوتبالیست خوب شدن را دارد انتخاب می‌کنیم .چون این افراد در فضای محدودی فعالیت می‌کنند باید توانایی تکنیکی و فنی لازم را هم دارا باشند.
به‌تازگی شاهد برنامه‌های مختلف استعدادیابی در شبکه‌های مختلف رسانه ملی هستیم، به نظر شما این برنامه‌ها چه نقشی در دیده‌شدن استعداد افرادی که تاکنون جایی برای دیده‌شدن نداشتند، دارد؟
استقبال از برنامه ستاره ساز تاکنون بسیار خوب بوده و تیم تولید برنامه برای فراهم کردن شرایط مساعد بسیار تلاش کردند و فکر می‌کنم بچه‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم، مردم طی برنامه با آنها آشنا می‌شوند و انگیزه‌ای برای ادامه مسیر برای بازیکنان حاضر در برنامه و کسانی که مخاطب این برنامه هستند و به فوتبال علاقه دارند می‌شود تا برای کشف استعداد خود قدمی بردارند.
پس از انتخاب این افراد به عنوان استعداد، چه برنامه‌ریزی برای روند پیشرفت آنها در ادامه دارید؟
قرار است سه تا از بازیکنان به یکی از بهترین آکادمی‌های معروف اروپا معرفی ‌شوند که این فرصت بسیار خوبی است. نمی‌دانم در ادامه چه خواهد شد و این استعدادها در حد یک برنامه تلویزیونی باقی می‌ماند یا برنامه‌ای برای تشکیل آکادمی دارند که بچه‌ها را در آن حفظ کنند، اما می‌دانم که اگر در نهایت آکادمی هم نباشد چنین برنامه‌هایی باعث ایجاد انگیزه در بازیکنان و دوستداران فوتبال می‌شود تا با مربیان و بازیکنان با سابقه فوتبال کار کنند و تجربه‌ای برای آنها باشد و در نهایت امیدوارم شرایطی فراهم شود تا با ایجاد یک آکادمی بتوانیم این بازیکنان را حفظ کنیم.
 با توجه به این‌که شما یکی از بازیکنان با سابقه فوتبال هستید، فکر می‌کنید چه میزان استعداد کشف نشده در کشورمان داریم که تاکنون دیده نشده‌اند؟
بی‌نهایت افرادی داریم که در فوتبال حرفی برای گفتن دارند که پیدا کردن آنها کار سختی نیست، بلکه نگه‌داری آنها مهم است و باید شرایط و زیرساخت‌هایی فراهم شود تا این افراد بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند.
 دلیل عدم نگه‌داری و تباه شدن این استعدادها چیست؟ دلال‌ها یا…
هرجایی که پول وارد می‌شود به همراه خود فساد را هم وارد می‌کند، این‌که آکادمی تشکیل شود و صفر تا صد بازیکن را در اختیار بگیرد این فرصت را از دلالان می‌گیرد تا بتوانند سنگ‌اندازی کنند. دلال زمانی می‌تواند از آب گل‌آلود ماهی بگیرد که یک بازیکن بدون تیم باشد و او این فرصت را پیدا می‌کند تا بازیکن را به‌راحتی جابه‌جا کند. در این امر ما نیاز به یک سازماندهی خوب داریم که عجیب و غریب هم نیست و آن تشکیل یک آکادمی است و در همه کشورها هم وجود دارد که هدف آن پیشرفت بازیکن است که متاسفانه در کشور ما آن‌طور که باید این آکادمی‌ها وجود ندارد.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

موج زمستانه بازیگران مجری در تلویزیون

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، سال ۱۴۰۱ تلویزیون تحت تاثیر فضای جامعه، برای استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.