یک نام بزرگ به فروش می‌رسد!

به گزارش کافه ستاره،در شرایطی که یک‌بار دیگر مهران مدیری با سریال جدید و البته تند و تیزش، هیولا، نام غالب این روزهای دنیای سرگرمی‌سازی شده، اما حضور همزمانش در فیلم «ما همه با هم هستیم» نامش را در عرصه‌ای دیگر نیز سر زبان‌ها انداخته است. بگذارید صریح‌تر بگوییم: هیولا و نگاه منتقدانه‌اش به وضع‌ و حال سیاسی- اقتصادی کشور مهران مدیری را دوباره «بر صدر نشانده» و مردم با پست‌ها و کامنت‌هایی چون «مهران مدیری بی‌شک فرهیخته‌ترین و شجاع‌ترین سلبریتی حال حاضر است!» یا «مدیری در هیولا مسائل مهم ایران رو به طرز شگفت‌آور و ساده‌ای به نمایش گذاشته تا همه بفهمن موضوع چیه!» نشان داده‌اند که «قدر مدیری و جسارت و زمان‌شناسی‌اش را می‌دانند». اما او همزمان با حضوری کوتاه و سایه‌وار در فیلم ما همه با هم هستیم –که از همه‌سو مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته- خود را شریک اتهام‌های پرشمار سازندگان این فیلم، ازجمله «کم‌فروشی» نیز کرده است؛ موضوعی که بازکردنش نیاز به مثال‌هایی دارد.
رقصنده در ویترین!
مهران مدیری در «ما همه با هم هستیم» نقش کم‌رنگی دارد. نقشی که به‌گفته مخاطبان فیلم «حضور تاثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای در فیلم ندارد»، یا به‌ گزارش کانال سینماآنلاین «چیزی به فیلم اضافه نمی‌کند». این می‌توانست اتفاقی عادی و معمولی باشد. به‌هرحال بازیگران بسیاری در کارنامه‌شان نقش‌های کوتاه و کم‌اثر نیز دارند، ولی تمرکز و تأکید فیلم ما همه با هم هستیم روی «ترین»‌هایی مانند «پربازیگرترین فیلم تاریخ سینمای ایران» و مواردی از این دست موجب می‌شود حس کنیم که این فیلم با چیدن نام‌ها در تیتراژ و ویترین فیلم، عملا مخاطب را گول زده و درحالی‌که وعده فیلمی پربازیگر داده، از آنها در حد یک «سوک‌سوک»کردن کوتاه استفاده کرده است و حتی گلزار و لیلا حاتمی هم چنین شرایطی در فیلم دارند.   از این رو که مهران مدیری نه فقط در این فیلم که در بیشتر فیلم‌های کارنامه‌اش چنین شرایطی داشته، نگاهی داریم به کارنامه بازیگری مدیری در سینما و اتهامی که خیلی‌ها به او وارد آورده‌اند: این‌که نام بزرگش (در تلویزیون) را بسیار بسیار گران‌تر از ارزش افزوده‌ای که می‌تواند در سینما داشته باشد، می‌فروشد. این یعنی گران‌فروشی!
یک نام بزرگ به فروش می‌رسد!
مهران مدیری در تلویزیون یکی از افسانه‌های زنده این رسانه است؛ کمدینی با بی‌شمار برنامه و سریال تاثیرگذار و جذاب و موفق؛ کسی که گفته می‌شود طنز را به قبل و بعد از خود تقسیم کرده. مدیری اما در سینما کارنامه چندان قابل ‌اتکایی ندارد و در ٩ فیلمی که بازی کرده، یعنی فیلم‌های دیدار، توکیو بدون توقف، همیشه پای یک زن در میان است، دایره زنگی، تهران ۱۵۰۰، پل چوبی، ساعت پنج عصر، رحمان ۱۴۰۰ و ما همه با هم هستیم کمتر می‌توان به نقش مهمی برخورد، به‌خصوص در سال‌های اخیر که به‌نظر می‌رسد حضورش در سینما صرفا برای فروش نامش بوده و البته ظاهرا کارگردانان و تهیه‌کنندگان هم مشکلی با این قضیه نداشته‌اند!
رحمان ١۴٠٠
وقتی رسانه‌هایی چون خبرآنلاین و جام جم از دستمزد میلیاردی مهران مدیری برای ایفای نقش در فیلم رحمان ١۴٠٠ نوشتند، آنهایی که فیلم را دیده بودند، ماجرا را باور نکردند؛ چه حضور مدیری در این فیلم از چند سکانس کوتاه تجاوز نمی‌کرد، اما متاسفانه خبر واقعیت داشت. بله؛ مدیری در این فیلم در نقش حاج‌آقا جالوسی، مدیر شرکتی که سعید آقاخانی، محمدرضا گلزار و بهرام افشاری به‌ تمنای پول‌های او داستان را پیش می‌برند، تنها چند دقیقه حضور داشت و بابت این چند دقیقه هم دستمزدی میلیاردی مطالبه کرده بود تا تبدیل شود به یکی از گران‌ترین بازیگران دنیای سینما (با احتساب درآمد دقیقه‌ای!). موضوعی که صدای مخاطبان فیلم را هم درآورد و کاربران پرشماری در فضای مجازی به این قضیه اعتراض کردند: «یعنی یه‌جوری نقش مهران مدیری پررنگ بود تو رحمان ۱۴۰۰، که اصلا فرصت به بقیه نرسید. کلا ۵ دقیقه بازی نکرده بود.» یا «آخه مهران مدیری چقدر پول گرفته‌ بود که حاضر شده بود تو رحمان ۱۴۰۰ بازی کنه!» البته خیلی‌ها معتقدند چنین دستمزدهایی حق مهران مدیری است، چون در عمل دارد نام خود را به حراج می‌گذارد.
پل چوبی
از همان ابتدا نقش‌های سینمایی مدیری کوتاه بود. در «دایره زنگی» او یکی از چند نفری بود که داستان فیلم را پیش می‌برد، مثل «همیشه پای یک زن در میان است» و «تهران ١۵٠٠»، اما این اتفاق در سال‌های اخیر پررنگ‌تر و مشهودتر شده و نقطه آغازش هم فیلم پل چوبی است؛ فیلمی با حضور هدیه تهرانی، مهناز افشار و بهرام رادان؛ که مدیری در آن نقش استاد دانشگاهی را بازی می‌کند که کلا چند دقیقه بیشتر در فیلم حضور ندارد. این اتفاق در فیلم ساعت پنج عصر هم تکرار شد؛ نخستین فیلم مهران مدیری در مقام کارگردان که البته نقش کوتاهش در آن فیلم با این بهانه که او کارگردان فیلم هم بوده و نخواسته تمرکزش را در کار از کارگردانی منحرف کند، توجیه شد. اما «ما همه با هم هستیم» با تمام شعارهایش درباره پربازیگر بودن و پرهزینه بودنش حکایتی دیگر است.
ما همه با هم هستیم
مهران مدیری که در فیلم ساعت پنج عصر نقش بازپرس را داشت، در این فیلم نیز همان نقش را تکرار می‌کند، با گریمی شبیه آن فیلم، ریزه‌کاری‌هایی نزدیک به آن و البته تاثیرگذاری مشابه- که در هر دو فیلم نقش چندانی در روند روایت ندارد. پس دلیل حضور او در این فیلم چیست؟ ظریفی در پاسخ این پرسش نوشته: «به همان دلیل که لیلا حاتمی و بی‌شمار نام‌های بزرگ دیگر آمده‌اند. به‌دلیل دستمزد میلیاردی!» همین هم باعث شده برخلاف همیشه که هواداران مدیری حساب او را از فیلم‌هایش جدا می‌کردند، این‌دفعه چیزی جز انتقاد از مدیری نداشته باشند: «چقدر بازی مهران مدیری تکراری شده مخصوصا سکانس‌هایی که می‌خوره و حرف می‌زنه خیلی روی اعصابه» یا: «صدای خوردن مهران مدیری در طول فیلم ما همه با هم هستیم تهوع‌آوره!». یا این یکی که نقش مدیری در فیلم را عملا خلاصه کرده است: «حقوق مهران مدیری در فیلم ما همه با هم هستیم اعلام شد: سه کیلو تخمه، دو کیلو گوشت و ١٠ عدد نان.»

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

مارال بنی آدم:سیمرغ‌، وسواسم را بیشتر می‌کند

به گزارش پایگاه خبری کافه ستاره، مارال بنی‌آدم فعالیتش را از اوایل دهه۹۰ با حضور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.